Vänföreningen fick möjligheten att träffa Peter Apelgren 3e maj 2024 när han gästade museet med föreläsning och workshop i Gouache-måleri
”Det var i Florens de mötte varandra.”
Ja, inte Anna och Peter men väl så Kurre och Peter - men mer så Peter och konsten. Peter som kommer från en idrottsfamilj i Ucklum, med fotbollsspelare i såväl GAIS, IFK samt spel i juniorlandslaget, blev i tidig ålder introducerad till en exklusiv värld med toppspelare. Så när Peter kom in på Scuola d’Arte i Florens så tog sig ingen mindre än Kurre Hamrin, som en god vän till familjen, Peter under sitt beskydd. Man kan se det framför sig när en blond välbyggd? 24-årig Peter glider in på barer och restauranger i Florens tillsammans med stadens fotbollsstjärna. Som ung i ett nytt land med ett nytt språk, en uttalad hierarki och en bedövande byråkrati var det tryggt att ha Kurt vid sin sida. Peter berättade om en ny bok som han håller på att sammanställa. ”Den handlar om de bästa måltiderna som jag har fått uppleva. I topp hamnar en middag hemma hos familjen Hamrin.” Men livet kunde tagit en helt annan väg för Peter. |
Elektrikern som blev en sprakande allkonstnär med sitt humoristiska sinne
Redan på högstadiet såg man Peters konstnärliga talang. Trots att hans lärare i bild rekommenderade att Peter skulle söka sig till en konstnärlig utbildning, grep mamma Kerstin in gjorde det väldigt klart att Peter skulle ha ett riktigt jobb. Som den väluppfostrade lydige person Peter var lyssnade han på mamma och utbildade sig till elingenjör. Men något jobb som elingenjör blev det aldrig. Men Ohm’s lag sitter där.
Peters livsresa är motsatsen till en rak linje
Även om han aldrig utvecklade sin ingenjörskonst så blev det många stopp på vägen.
Peter har haft reklambyrå, inredningsbutik och galleri. Har jobbat med skådespeleri i olika former. Fixat några platinaskivor genom det uppskattade programmet Rally. Gjort starka avtryck i humor-Sverige i samarbete med personer som Schyffert, Glans, Batra, Rheborg för att nämna några och med Anna så klart.
Många ser Peter i första hand som en komiker och visst har Peter gjort väldigt mycket i humorsvängen.
Med detta sagt så är det trots allt konsten i form a målning och skulptering som Peter brinner för.
”Det är här jag skapar och får utlopp för min konstnärliga lusta”.
Att utveckla sin konstnärliga talang kräver både utbildning och idogt arbete men hur blir man en komiker?
”Det är man nog oavsett om man vill eller inte. I mitt fall märkte jag att folk reagerade och skrattade i vissa situationer. Då jag sa något, imiterade någon eller bara berättade något. Att känna sig populär blir till sist en drog som man söker sig till. Att jag sedan haft lyckan att hamna tillsammans med andra virrhjärnor har ju bara förstärkt känslan.”
Mediabilden av dig är en kreativ person full med hyss och upptåg.
”Ja så kan det vara men jag är en extremt introvert person.” Det är för övrigt också många av mina komikerkollegor, vilket kanske förvånar. Både Anna och jag är introverta men vi var inte tysta då vi dejtade.”
”Men några hyss har det väl blivit genom åren. Ringde tex till Schyffert och imiterade Lars Lerin. Påstod att min jakthund fått problem och behövde ett nytt hem. Frågade om han var intresserad. Fem minuter senare ringde Schyffert mig och berättade i extas att Lerin erbjudit honom sin hund.”
Du verkar vara väldigt produktiv i ditt konstnärskap.
”Det är riktigt att jag har svårt att stänga av. Skisser och anteckningar strömmar fritt under all vaken tid. Jag har även fått till mig många bilder/tankar från drömmar så man skulle kunna säga att jag är en så kallad 24/7-konstnär.
Ibland blir familjen lite trött på mig, men jag brukar vara fysiskt på plats när det är filmkväll på tv även om skissblocket ligger i mitt knä. Om de sedan frågar om filmen var bra, brukar jag svara ja.”
Hur skapar du? Är det genom bilder, känslor eller visualiserar du upplevelser?
”Att måla följer en viss process och att skulptera en annan. När jag målar utgår jag från en inre bild. Denna kan komma från en dröm eller bara dyka upp helt plötsligt. Då gäller det att fånga ögonblicket. Ta till exempel bilden på insekten och kvinnan inne i burken. Bilden kom till mig från en dröm tror jag. Hittade lite burkar och flaskor i skåpen där hemma. Hjärnan processade allt och gav den slutgiltiga bilden.”
Ditt skapande verkar inte vara målstyrt utan du startar hela tiden nya resor mot nya okända mål.
”Ja så är det verkligen. För mig är det fria skapande viktigt. Allt från måleriets kvinna i burk, ansikten eller ko-skulpturer i porslin. Jag lever för resan. När ett konstverk eller en föreställning är klart går jag vidare. Kicken ligger mer i förberedelserna, tankarna och planeringen. ”
Idag sitter vi på Akvarellmuseet och imorgon skall du måla för öppen ridå. Du skall måla från en scen ” Peter Apelgren Work shop i gouache-målning”
Hur blev det gouache som fångade dig?
”Kan vara min uppväxt i Ucklum som gjorde att jag valde den mer ruffa varianten av akvarellmålning. Förenklat är det ett mer grovrivet pigment blandat med kalk. Det har visat sig att redan de gamla egyptierna använde detta i sina grott och gravmålningar. Jag gillar det för att färgen får en matt lyster som känns mer varaktigt och livfullt. ”
Vi lever i en föränderlig värld och ny tekning tangerar även konstens utformning. Hur ser du på AI (artificiell intelligens) påverkan av konstnärskapet framgent?
”Ny teknik har alltid skrämt. Penseln kom och togs emot med stor skepsis.
Måla i olja ´blir det inte för likt verkligheten´ sa man. Måla av foton är det tillåtet. Ja listan kan göras lång. Men över tiden balanseras allt och varje ”ny” teknik hittar sin plats. Samma gäller AI. Det är ett utmärkt redskap att snabbt och effektivt skapa skisser med lite hjälptext. Det gör att många fler varianter kan granskas innan man väljer det slutgiltiga konceptet för sitt skapande.”
Vad känner du inför begreppet kultur? Många kopplar detta till något ”snobbigt” som bara några få intellektuella kan ta till sig. Hur kan vi bredda intresset och få bort denna orättvisa stämpel?
”Kultur är ju ett mångfasetterat begrepp. Allt från Jäst-kulter, indianstammar i Amazonas till poesi, skulpturer och måleri. Ja listan kan göras lång. Så hur kan då ett begrepp fånga denna mångfald. Kanske behöver vi fler ord eller nya ord som beskriver de olika nyanserna av ordet kultur. ”
Tjörn gör anspråk att vara kulturens ö. Man har kommit en bit på väg med Nordiska Akvarellmuseet, skulpturparken Pilane samt den årliga jazzfestivalen på Klädesholmen. Man har även fått till en slogan. ”Tjörn Island of art”. Så ”kulturlådan” finns på plats, men hur och med vad skall den fyllas med mer?
”Det är riktigt att Tjörn ligger långt fram i att positionera sig som en kultur ö. Man det finns utrymme för betydligt mer. Jag tror att man måste sikta in sig på mer trendig konst som attraherar den yngre generationen. Bredda kulturen och våga vara lite trendig. Tror att till exempel film skulle vara en bra konstform att addera. En filmskola med starkt konstnärligt ledaskap är ett steg i rätt riktning.
Men här måste man hitta olika former av samarbete med ideella föreningar, näringsliv och Tjörns kommun. ”
Peter stort tack för ett intressant och trevligt samtal.
Redan på högstadiet såg man Peters konstnärliga talang. Trots att hans lärare i bild rekommenderade att Peter skulle söka sig till en konstnärlig utbildning, grep mamma Kerstin in gjorde det väldigt klart att Peter skulle ha ett riktigt jobb. Som den väluppfostrade lydige person Peter var lyssnade han på mamma och utbildade sig till elingenjör. Men något jobb som elingenjör blev det aldrig. Men Ohm’s lag sitter där.
Peters livsresa är motsatsen till en rak linje
Även om han aldrig utvecklade sin ingenjörskonst så blev det många stopp på vägen.
Peter har haft reklambyrå, inredningsbutik och galleri. Har jobbat med skådespeleri i olika former. Fixat några platinaskivor genom det uppskattade programmet Rally. Gjort starka avtryck i humor-Sverige i samarbete med personer som Schyffert, Glans, Batra, Rheborg för att nämna några och med Anna så klart.
Många ser Peter i första hand som en komiker och visst har Peter gjort väldigt mycket i humorsvängen.
Med detta sagt så är det trots allt konsten i form a målning och skulptering som Peter brinner för.
”Det är här jag skapar och får utlopp för min konstnärliga lusta”.
Att utveckla sin konstnärliga talang kräver både utbildning och idogt arbete men hur blir man en komiker?
”Det är man nog oavsett om man vill eller inte. I mitt fall märkte jag att folk reagerade och skrattade i vissa situationer. Då jag sa något, imiterade någon eller bara berättade något. Att känna sig populär blir till sist en drog som man söker sig till. Att jag sedan haft lyckan att hamna tillsammans med andra virrhjärnor har ju bara förstärkt känslan.”
Mediabilden av dig är en kreativ person full med hyss och upptåg.
”Ja så kan det vara men jag är en extremt introvert person.” Det är för övrigt också många av mina komikerkollegor, vilket kanske förvånar. Både Anna och jag är introverta men vi var inte tysta då vi dejtade.”
”Men några hyss har det väl blivit genom åren. Ringde tex till Schyffert och imiterade Lars Lerin. Påstod att min jakthund fått problem och behövde ett nytt hem. Frågade om han var intresserad. Fem minuter senare ringde Schyffert mig och berättade i extas att Lerin erbjudit honom sin hund.”
Du verkar vara väldigt produktiv i ditt konstnärskap.
”Det är riktigt att jag har svårt att stänga av. Skisser och anteckningar strömmar fritt under all vaken tid. Jag har även fått till mig många bilder/tankar från drömmar så man skulle kunna säga att jag är en så kallad 24/7-konstnär.
Ibland blir familjen lite trött på mig, men jag brukar vara fysiskt på plats när det är filmkväll på tv även om skissblocket ligger i mitt knä. Om de sedan frågar om filmen var bra, brukar jag svara ja.”
Hur skapar du? Är det genom bilder, känslor eller visualiserar du upplevelser?
”Att måla följer en viss process och att skulptera en annan. När jag målar utgår jag från en inre bild. Denna kan komma från en dröm eller bara dyka upp helt plötsligt. Då gäller det att fånga ögonblicket. Ta till exempel bilden på insekten och kvinnan inne i burken. Bilden kom till mig från en dröm tror jag. Hittade lite burkar och flaskor i skåpen där hemma. Hjärnan processade allt och gav den slutgiltiga bilden.”
Ditt skapande verkar inte vara målstyrt utan du startar hela tiden nya resor mot nya okända mål.
”Ja så är det verkligen. För mig är det fria skapande viktigt. Allt från måleriets kvinna i burk, ansikten eller ko-skulpturer i porslin. Jag lever för resan. När ett konstverk eller en föreställning är klart går jag vidare. Kicken ligger mer i förberedelserna, tankarna och planeringen. ”
Idag sitter vi på Akvarellmuseet och imorgon skall du måla för öppen ridå. Du skall måla från en scen ” Peter Apelgren Work shop i gouache-målning”
Hur blev det gouache som fångade dig?
”Kan vara min uppväxt i Ucklum som gjorde att jag valde den mer ruffa varianten av akvarellmålning. Förenklat är det ett mer grovrivet pigment blandat med kalk. Det har visat sig att redan de gamla egyptierna använde detta i sina grott och gravmålningar. Jag gillar det för att färgen får en matt lyster som känns mer varaktigt och livfullt. ”
Vi lever i en föränderlig värld och ny tekning tangerar även konstens utformning. Hur ser du på AI (artificiell intelligens) påverkan av konstnärskapet framgent?
”Ny teknik har alltid skrämt. Penseln kom och togs emot med stor skepsis.
Måla i olja ´blir det inte för likt verkligheten´ sa man. Måla av foton är det tillåtet. Ja listan kan göras lång. Men över tiden balanseras allt och varje ”ny” teknik hittar sin plats. Samma gäller AI. Det är ett utmärkt redskap att snabbt och effektivt skapa skisser med lite hjälptext. Det gör att många fler varianter kan granskas innan man väljer det slutgiltiga konceptet för sitt skapande.”
Vad känner du inför begreppet kultur? Många kopplar detta till något ”snobbigt” som bara några få intellektuella kan ta till sig. Hur kan vi bredda intresset och få bort denna orättvisa stämpel?
”Kultur är ju ett mångfasetterat begrepp. Allt från Jäst-kulter, indianstammar i Amazonas till poesi, skulpturer och måleri. Ja listan kan göras lång. Så hur kan då ett begrepp fånga denna mångfald. Kanske behöver vi fler ord eller nya ord som beskriver de olika nyanserna av ordet kultur. ”
Tjörn gör anspråk att vara kulturens ö. Man har kommit en bit på väg med Nordiska Akvarellmuseet, skulpturparken Pilane samt den årliga jazzfestivalen på Klädesholmen. Man har även fått till en slogan. ”Tjörn Island of art”. Så ”kulturlådan” finns på plats, men hur och med vad skall den fyllas med mer?
”Det är riktigt att Tjörn ligger långt fram i att positionera sig som en kultur ö. Man det finns utrymme för betydligt mer. Jag tror att man måste sikta in sig på mer trendig konst som attraherar den yngre generationen. Bredda kulturen och våga vara lite trendig. Tror att till exempel film skulle vara en bra konstform att addera. En filmskola med starkt konstnärligt ledaskap är ett steg i rätt riktning.
Men här måste man hitta olika former av samarbete med ideella föreningar, näringsliv och Tjörns kommun. ”
Peter stort tack för ett intressant och trevligt samtal.