Aktuella utställningarAsger Jorn & Per Kirkeby
|
Läs intervjun med Peter Apelgren här |
Ordförande har ordetKära vänner,
När vi nu har genomfört vårt årsmöte och lagt ännu ett verksamhetsår bakom oss, vill jag och hela styrelsen börja med att rikta ett stort tack. Tack för ert engagemang, er närvaro och er tro på det vi tillsammans bygger upp kring Akvarellmuseet. Museets chef Bera Nordal berättade på ett inspirerande sätt om kommande utställningar. Vi ser först fram emot sommarutställningen med Asger Jorn & Per Kirkeby som är två av Danmarks mest betydelsefulla konstnärer under efterkrigstiden. Dessutom kommer flera tavlor av Lars Lerin att visas i samlingssalen. Se utställningen mellan den 10 maj - 6 september. Vi vill också gratulera de tolv glada vinnarna i medlemslotteriet, med akvareller och upplevelsepaket på museet, samt några lyckliga vinnare i närvarolotteriet. Som avslutning på årsmötet fick vi lyssna på Knut och Maria som tolkade bland annat Evert Taube som med sin musik fick oss att längta till den kommande sommaren. När vi nu blickar framåt mot det nya året, gör vi det med förväntan. Nya utställningar väntar, nya möten, nya intryck. I en tid som ibland kan kännas både snabb och splittrad, är det en styrka att få samlas kring något så tidlöst som konsten. Jag hoppas att vi fortsätter att mötas – i utställnings- salarna, vid föredrag, på resor och i samtal. Att vi fortsätter att dela upplevelser och inspirera varandra. Tack för ert engagemang – och varmt välkomna till ett nytt, spännande år tillsammans! Maria Bergius |
Artikel publicerad i ST-tidningen 26 dec 2025
Annandagen blev verkligen en annan dag. I ett bländande vinterväder valde nämligen ett hundratal personer att gå den tipspromenad som utgick från Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn på Tjörn. Museets vänförening hade tagit till ett knep för att frågorna skulle bli lite extra svåra att svara på. Per Jensnäs var under 14 år ordförande men är nu vice ordförande i den sammanslutning som formellt heter Nordiska Akvarellmuseets Vänförening. – Det är lika roligt idag som när jag började för 14 år sedan, menar han. Akvarellmuseet beläget i Skärhamn på västra Tjörn med magnifik utsikt över klippor och hav invigdes den 16 juni 2000. Men vänföreningen är faktiskt fem år äldre. – Museet växte fram ur vänföreningen. Många av dem i den entusiastiska skara som bildade vänföreningen blev styrelseledamöter när museet väl kom igång. Vänföreningen fortsatte som stödförening eller fanclub med ett enda syfte: att stödja museets verksamhet, säger Per Jensnäs. Skänkte 100 000 I slutet av maj fick museet av vänföreningen en gåva på 100 000 kronor. Den totala summan som föreningen skänkt museet under årens lopp är betydligt högre än så. – Jag kan tänka mig att det ligger på mellan en och en och halv miljon kronor. När vi får ett överskott lämnar vi det. Vi har inget vinstintresse, säger Per. Just nu har man exakt 1 119 medlemmar men har varit betydligt fler. För 25 år sedan var man cirka 2 300 med medlemmar från inte bara Sverige utan även fler av de nordiska länderna. Under pandemin var man ´bara´ cirka 600 - 700. Ett sätt att värva medlemmar var den tipspromenad som arrangerades med start vid lunchtid på annandagen med utgångspunkt från museet. Såväl museet som restaurang Vatten hade öppet. – Någon kom på idén att det på annandagen är många som inte gör något särskilt. Detta är första gången som vi arrangerar det. Det är gratis och vill man köpa en lott, så går det bra, säger Per Jensnäs där överskottet den här gången gick till Tjörns hjälp till Ukraina. Perfekt väder Två som valde att ägna fredagen åt tipspromenad var Marita och Sigge Olausson från Klädesholmen. Båda har varit medlemmar i vänföreningen sedan starten. – Vi har försökt att inte ha Google-bara frågor, vilket kan vara svårt, men några går inte att googla på. Annars går ju folk där med sina mobiltelefoner. Kan du ge ett exempel på en icke Google-bar fråga? – Hur lång är museibyggnaden? Jag tror den är någonstans mellan 85 och 87 meter. Jag tror inte det går att googla på det, säger Per. Det riktigt förträffliga med en tipspromenad är att man kan gå i omvänd ordning, det vill säga börja med den sista frågan och ta sig framåt genom att så att säga gå bakåt. – Jag förklarade för några att ”ni ska gå den vägen” men de svarade att de hellre ville gå mot solen. Vem hade inte velat göra det en dag som denna annandag? |
Nytt nummer av Akvarellspegeln
Läs om höstens utställningar, föredrag, kurser och andra händelser i utställningshallarna och på museets scen.
Övrigt
|
Kontakta gärna Nordiska Akvarellmuseet, om du vill ha mer information: www.akvarellmuseet.org
Följ Nordiska Akvarellmuseet på facebook! |
Akvarellspegelns maj nummer
Finns att läsa på webben - gå till sidan Akvarellspegeln. Där finns också tidigare nummer av Akvarellspegeln tillgängliga som hämtbara pdf-filer. |
Har vi din e-postadress?
Både Vänföreningen och Museet har planer på att skicka information till medlemmarna som e-post. Fyll i formuläret nedan och uppdatera ditt medlemskap med din e-postadress. |