Den belgiske konstnären Hans Op de Beeck (f. 1969) arbetar i en mängd olika medier och tekniker. Han har slagit igenom med sin egensinniga, karaktäristiska konst som omfattar uppslukande installationer, skulpturer, videoverk, texter, teckningar, fotografier och akvarellmålningar. Under det senaste decenniet har Op de Beeck även arbetat inom teater-, opera- och dansvärlden som dramatiker, scenograf, regissör och kostymdesigner.
Hans Op de Beeck är mest känd för sina monumentala, sensuella installationer. Besökaren får kliva in och uppleva gåtfulla scener, där tiden har frusit fast. Här finns det utrymme för en tyst kontemplation och stunder av djup förundran. De distinkta verken gestaltar det komplexa, tragikomiska förhållandet mellan människan och världen och berör existentiella frågor kring meningen med livet. |
Hans Op de Beeck
|
Process - Om lusten att måla akvarell
|
Akvarellen präglas av en spontanitet och lätthet som få andra medier har. Tack vare sitt format, teknikens snabbhet och det säregna uttrycket tillåter den betraktaren att komma nära skapandeprocessen.
Med nyfiken blick går utställningen tillbaka till själva grunden för mediet för att ta reda på vad som gör det unikt och vad det är med akvarellen som väcker både skaparlust och förundran hos dem som ger sig hän åt den. I utställningen får vi följa den kreativa processen hos fem uppskattade konstnärer och kursledare. Med teknisk skicklighet och vilja att berätta, på ett generöst och pedagogiskt vis, delar de med sig av sina hemligheter på akvarellens område. Utställningen är även en uppmaning till alla att greppa penseln för att sätta i gång sina egna måleriprocesser. Medverkande konstnärer: Lena Amstrand, Lars Eje Larsson, Hasse Karlsson, Lars A Persson och Anna Törnquist |
Psykologiska rum
|
Konsten kan ofta ses som en spegel. Den blir ett rum för både kritisk självreflektion och konstnärligt självuttryck.
Istället för direkta återspeglingar av verkligheten kan konsten ge oss tvetydiga meningar och uttryck. Det gör att vi kan projicera våra egna känslor och minnen eller upptäcka platser för kontemplation och eftertanke. I denna utställning visas samtida nordiska konstnärer vars verk framkallar upplevelser som är subjektiva och specifika för varje betraktare. Utställningen går under temat Psykologiska rum och är uppdelad i tre delar – landskap, porträtt och interiörer. I utställningen visas verk av Lars Lerin, Elina Merenmies, Michael Kvium, Fredrik Söderberg, Martha Ossowska Persson, Nathalie Djurberg & Hans Berg m. fl Akvarellmuseets hemsida |
Animal Kingdom
|
Tidiga vetenskapliga illustrationer, som oftast utfördes på papper och i akvarellteknik, fortsätter både fascinera och inspirera konstnärer i vår tid. Utställningen består av två sammanlänkade delar, där samtidskonst visas mot en solid bakgrund av historiskt och konsthistoriskt material. Trådarna går tillbaka till Carl von Linnés vetenskapliga verk och familjen Rudbeck som från och med mitten av 1600-talet utmärkte sig med sina insatser både i fråga om medicinsk forskning och detaljerade, vetenskapliga bilder av svensk flora och fauna. I utställningen ingår även verk av den tyska illustratören och entomologen Maria Sibylla Merian (1647–1717), som arbetade i Frankfurt och Nürnberg innan hon flyttade till Amsterdam, den amerikanska konstnären James John Audubon (1785–1851), de finska bröderna Wilhelm von Wright (1810–1887) och Magnus von Wright (1805–1868) samt den tyska konstnären Ernst Haeckel (1834–1919) – en visionär konstnär och framstående naturforskare som myntade uttrycket ekologi. Dessa konstnärer skildrade växter och djurliv utifrån vetenskapligt perspektiv för att dokumentera och systematisera naturens mångfald under en tid när världen höll på att upptäckas. Deras verk kommer att presenteras i dialog med modern konst som på ett djupt sätt gestaltar vår tids stora utmaningar inom ekologi, klimatfrågor och massiva utrotningar som sker inom djurvärlden och som hotar den balans som krävs för att livet på jorden skulle kunna fortsätta.
Curatorer: Mark D Johnson och Bera Nordal |
Bortom strecken
|
Anna HöglundAnna Höglund (f. 1958) räknas till en av Sveriges främsta illustratörer. Hon har författat och illustrerat flera egna böcker, men också samarbetat med författare som Ulf Stark och Barbro Lindgren. I den poetiska bilderboken "Om detta talar man endast med kaniner" utforskar Anna Höglund en högkänslig kanins tankar och liv. Boken nominerades till Augustpriset 2013, tilldelades Snöbollen för Årets bästa bilderbok och vann Nils Holgersson-plaketten.
|
Pija LindenbaumPija Lindenbaum (f. 1955) är tecknare, formgivare och författare och har skapat en lång rad bilderbokssuccéer. Hennes böcker är psykologiska dramer fyllda av humor och originalitet. Ofta flyter verklighet och fantasi ihop, samtidigt som text och bild samspelar på ett unikt sätt som har blivit karaktäristiskt för hennes böcker. Pija Lindenbaum har mottagit en lång rad priser och utmärkelser, såsom Elsa Beskowplaketten, Augustpriset och Astrid Lindgren-priset samt New York Times diplom för bästa bilderbok. Hennes böcker har blivit översatt till flera språk.
|
Ida Sundin AspNär Ida Sundin Asp (f. 1990) debuterade med bilderboken "Idag vet jag inte vem jag är" väckte den uppmärksamhet och möttes av positiva recensioner. Boken, som beskrivs som ett vemodigt och humoristiskt porträtt av en glömsk morfar som återupptäcker tillvaron varje dag, nominerades år 2016 till Augustpriset. Ida Sundin Asp är utbildad vid HDK i Göteborg och Konstfack i Stockholm.
|
Carin Ellberg
|
Nyförvärvi museets samling
|
René Magritte
Idéernas laboratorium
8.5 – 4.9 2022
René Magrittes gåtfulla, surrealistiska bildvärld, där givna sanningar och våra invanda föreställningar ifrågasätts, presenteras under sommaren 2022 på Nordiska Akvarellmuseet. För René Magritte var papper en källa till nöje och han använde det som ett laboratorium för idéer. Till skillnad från hans oljemåleri, som krävde noggrannhet och tålamod, var pappret ett medium där han kunde låta sin kreativitet löpa fritt. Hans bildspråk utvecklades ur skisser som finns i hans brev och anteckningar. Idéerna fick gro i brevväxlingar. Hans kommersiella illustrationer lärde honom att bedöma vilken effekt bilder kunde ha. I gouachetekniken kunde han skapa olika versioner av befintliga oljemålningar och på så sätt fortsätta studera vardagliga föremål.
Magrittes verk på papper är knappt utforskade, även om de ligger till grund för hans måleri. Att veta mer om dem gör det lättare att förstå hur hans idéer utvecklats.
Den senaste Magritteutställningen i Sverige ägde rum år 1967, några månader efter att han dog. Utställningen René Magritte: Idéernas laboratorium på Nordiska Akvarellmuseet ger oss femtiofem år senare ett nytt tillfälle att upptäcka den belgiska mästaren i surrealism, både utifrån ett kronologiskt och tematiskt perspektiv. Urvalet kommer att omfatta närmast 250 verk, varav några aldrig tidigare visats för allmänheten. Brev, teckningar, gouacher, dokument, kommersiella verk och filmer, presenterade utifrån olika teman, kommer att belysa Magrittes metod. Genom att studera detta stora utbud får besökaren möjlighet att upptäcka hemligheterna hos mysteriernas mästare.
Utställningen är sammanställd av Magrittespecialisterna Julie Waseige och Xavier Canonne, i samarbete med La Fondation Magritte.
Magrittes verk på papper är knappt utforskade, även om de ligger till grund för hans måleri. Att veta mer om dem gör det lättare att förstå hur hans idéer utvecklats.
Den senaste Magritteutställningen i Sverige ägde rum år 1967, några månader efter att han dog. Utställningen René Magritte: Idéernas laboratorium på Nordiska Akvarellmuseet ger oss femtiofem år senare ett nytt tillfälle att upptäcka den belgiska mästaren i surrealism, både utifrån ett kronologiskt och tematiskt perspektiv. Urvalet kommer att omfatta närmast 250 verk, varav några aldrig tidigare visats för allmänheten. Brev, teckningar, gouacher, dokument, kommersiella verk och filmer, presenterade utifrån olika teman, kommer att belysa Magrittes metod. Genom att studera detta stora utbud får besökaren möjlighet att upptäcka hemligheterna hos mysteriernas mästare.
Utställningen är sammanställd av Magrittespecialisterna Julie Waseige och Xavier Canonne, i samarbete med La Fondation Magritte.
Gestalter – ur museets samling
26.9 2021 – 16.1 2022
Människofiguren har varit ett av de centrala motiven i målarkonsten sedan dess begynnelse. Detta avspeglas också i Nordiska Akvarellmuseets samling, där flera konstnärer låtit sina verk växa fram ur den mänskliga gestalten och dess fascinerande former. Ett porträtt kan ibland framstå som en direkt avbildning, men det kan också berätta någonting helt annat än det som är uppenbart och direkt synligt. Konsten tar betraktaren med på spännande resor i människans allra djupaste inre, där känslor, intryck, minnen och erfarenheter lagras, bearbetas och fortsätter forma våra liv.
Medverkande konstnärer: Cecilia Edefalk, Leiko Ikemura, Michael Kvium, Peter Land, Olli Lyytikäinen, Elina Merenmies, Maria Nordin, Martha Ossowska Persson, Adam Saks, Mari Sunna, Astrid Svangren och Gunnel Wåhlstrand
Medverkande konstnärer: Cecilia Edefalk, Leiko Ikemura, Michael Kvium, Peter Land, Olli Lyytikäinen, Elina Merenmies, Maria Nordin, Martha Ossowska Persson, Adam Saks, Mari Sunna, Astrid Svangren och Gunnel Wåhlstrand
Hilding Linnqvist
26.9 - 16.1 2022
Att ständigt vara beredd med block, penna, tusch och akvareller var en del av Hilding Linnqvists konstnärliga natur. Han tecknade och skissade oavbrutet. Han lät handen spontant översätta det som hans blick fångade för att i fortsättningen kunna metodiskt bearbeta första intrycket och skapa utifrån skissen som ett oumbärligt underlag. Skissandet hade en grundläggande betydelse för utvecklingen av hans formspråk.
Utställningens syfte är att visa skissens betydelse som en omistlig del av Hilding Linnqvists konstnärliga process, som resulterade i en karaktäristisk, oförglömligt färgsprakande bildvärld med en mängd olika motiv och teman.
I utställningen ingår ett hundratal verk från olika perioder i Linnqvists långa konstnärsbana. Huvudparten av lånen kommer från Stiftelsen Hilding Linnqvists konst i Stockholm. Alla lånen kommer från Stiftelsen Hilding Linnqvists konst i Stockholm.
Presentationen är en självständig fortsättning på den utställning som under hösten 2020 visas på Liljevalchs konsthall och där Linnqvists tidiga skapande och oljemåleri står i fokus.
Utställningens syfte är att visa skissens betydelse som en omistlig del av Hilding Linnqvists konstnärliga process, som resulterade i en karaktäristisk, oförglömligt färgsprakande bildvärld med en mängd olika motiv och teman.
I utställningen ingår ett hundratal verk från olika perioder i Linnqvists långa konstnärsbana. Huvudparten av lånen kommer från Stiftelsen Hilding Linnqvists konst i Stockholm. Alla lånen kommer från Stiftelsen Hilding Linnqvists konst i Stockholm.
Presentationen är en självständig fortsättning på den utställning som under hösten 2020 visas på Liljevalchs konsthall och där Linnqvists tidiga skapande och oljemåleri står i fokus.
Hundertwasser
9.5 – 12.9 2021
En stor utställning med verk av Friedensreich Hundertwasser öppnar på Nordiska Akvarellmuseet 9 maj 2021. Han är en av efterkrigstidens internationellt mest berömda konstnärer, med ett unikt och mycket personligt uttryck med spiralen i centrum.
Hundertwasser var målare, en visionär konstnär och ekologisk pionjär. Hans verk har aldrig varit mer aktuella än idag. Han brann för natur och miljö, vilket hans konstnärskap också kretsade kring. Hans verk sprakar av färg och kreativitet och har en livskraft och energi som är tilldragande. Han motsatte sig den raka linjen och bröt ny mark för en mer mänsklig arkitektur i harmoni med naturen.
Utställningens fokus är Hundertwassers verk från tidigt 1950-tal till sent 1970-tal. I presentationen ingår verk på papper i akvarell och blandteknik, grafiska verk, gobelänger och arkitekturmodeller.
Utställningen är en samproduktion med Die Hundertwasser Gemeinnützige Privatstiftung i Wien. Curatorer: Annette Vogel och Bera Nordal. En katalog publiceras i samband med utställningen.
Hundertwasser var målare, en visionär konstnär och ekologisk pionjär. Hans verk har aldrig varit mer aktuella än idag. Han brann för natur och miljö, vilket hans konstnärskap också kretsade kring. Hans verk sprakar av färg och kreativitet och har en livskraft och energi som är tilldragande. Han motsatte sig den raka linjen och bröt ny mark för en mer mänsklig arkitektur i harmoni med naturen.
Utställningens fokus är Hundertwassers verk från tidigt 1950-tal till sent 1970-tal. I presentationen ingår verk på papper i akvarell och blandteknik, grafiska verk, gobelänger och arkitekturmodeller.
Utställningen är en samproduktion med Die Hundertwasser Gemeinnützige Privatstiftung i Wien. Curatorer: Annette Vogel och Bera Nordal. En katalog publiceras i samband med utställningen.
Andreas Eriksson - Från skiss till vävnad
27.9 2020 - 31.1 2021
Nordiska Akvarellmuseet visar en separatutställning med akvareller, teckningar och textilverk av Andreas Eriksson. Presentationen belyser den tidskrävande, komplexa skapandeprocessen från idé till uttryck, från skiss till vävnad.
Andreas Eriksson arbetar parallellt med olika konstnärliga tekniker. Hans stilar och uttryck kan skifta. Verken balanserar ofta vid gränsen mellan det abstrakta och det figurativa. Naturen utgör den viktigaste inspirationskällan.
Erikssons intresse för själva målarduken, dess textur och taktila egenskaper blev upprinnelsen till hans textila verk, som utförs i samarbete med kunniga vävkonstnärer. De stora, monokroma gobelängerna är en del av en pågående serie, som förutom några enstaka verk för första gången visas i Sverige. Verken har fått sina titlar efter geografiska platser, som Weissensee (stadsdel i Berlin), Linköping, Djurgården och Vinterviken (de två senare i Stockholm).
På många plan handlar hela sviten om själva materialet och dess ursprung. Allting börjar med Andreas Erikssons känsliga akvarellskisser och fortsätter genom vävmästarnas översättningar av dem till ett annat känsligt material. Vatten och pigment förvandlas till textila mönster som uppstår genom olika grader av täthet och flotteringar. Oblekta lingarner i olika grovlek ger textur. Linets naturliga färg, som skiftar beroende på i vilken jordmån det har odlats och hur mycket ljus det har fått, har bevarats.
På sitt bokstavliga sätt gestaltar gobelängerna ett av måleriets grundproblem: spelet mellan djup och yta. Två konstnärliga temperament – den snabba akvarellen och den långsamma vävningstekniken – smälter samman och blir ett. Slutresultatet är verkens unika uttryck.
Andreas Eriksson arbetar parallellt med olika konstnärliga tekniker. Hans stilar och uttryck kan skifta. Verken balanserar ofta vid gränsen mellan det abstrakta och det figurativa. Naturen utgör den viktigaste inspirationskällan.
Erikssons intresse för själva målarduken, dess textur och taktila egenskaper blev upprinnelsen till hans textila verk, som utförs i samarbete med kunniga vävkonstnärer. De stora, monokroma gobelängerna är en del av en pågående serie, som förutom några enstaka verk för första gången visas i Sverige. Verken har fått sina titlar efter geografiska platser, som Weissensee (stadsdel i Berlin), Linköping, Djurgården och Vinterviken (de två senare i Stockholm).
På många plan handlar hela sviten om själva materialet och dess ursprung. Allting börjar med Andreas Erikssons känsliga akvarellskisser och fortsätter genom vävmästarnas översättningar av dem till ett annat känsligt material. Vatten och pigment förvandlas till textila mönster som uppstår genom olika grader av täthet och flotteringar. Oblekta lingarner i olika grovlek ger textur. Linets naturliga färg, som skiftar beroende på i vilken jordmån det har odlats och hur mycket ljus det har fått, har bevarats.
På sitt bokstavliga sätt gestaltar gobelängerna ett av måleriets grundproblem: spelet mellan djup och yta. Två konstnärliga temperament – den snabba akvarellen och den långsamma vävningstekniken – smälter samman och blir ett. Slutresultatet är verkens unika uttryck.
Lars Lerin & Bruno Liljefors - Fauna
27.9 2020 - 31.1 2021
Utställningen visades även under sommaren 2020, som en del av Flora, Fauna & Kroppens tunna skal.
Lars Lerin
Lars Lerin är en av Sveriges mest älskade konstnärer och har blivit känd för sin mästerliga behandling av ljusdunklet. Produktiv som få skapar Lerin målningar som ger kropp åt stämningar och etsar sig fast i minnet. Ett av de viktiga spåren i Lerins mångsidiga skapande är bilder av djur. Med teknisk skicklighet och hjärtans omsorg om de oansenligaste gestaltar Lerin småfåglar, sorkar och harar.
Lars Lerins känsliga akvareller visas i relation till några studier av djurmålaren Bruno Liljefors.
Bruno Liljefors (1860–1939)
Vilddjur var Bruno Liljefors favoritmotiv. Han fascinerades av Charles Darwins evolutionslära och kombinerade sin konstnärliga talang med egna naturstudier av djurs beteenden. Som djurmålare var Liljefors nyskapare och stilbildare av internationell räckvidd. Under 1880-talet arbetade han efter naturalismens principer och förenade jägarens och naturforskarens krav på exakthet. Motiven gestaltades gärna på nära avstånd, delvis under inspiration från japansk konst. Scenarierna var i sin tur dramatiska och förstärktes av Darwins teorier om varje arts kamp för sin överlevnad. Med tiden började Liljefors upplösa sin penselskrift och närmade sig impressionisternas natursyn, där ögonblicksstämningar spelade en central roll. En stor betydelse i hans måleri hade även djurens naturliga omgivning – det nordiska skymningslandskapet och den mörka skogen.
Lars Lerin
Lars Lerin är en av Sveriges mest älskade konstnärer och har blivit känd för sin mästerliga behandling av ljusdunklet. Produktiv som få skapar Lerin målningar som ger kropp åt stämningar och etsar sig fast i minnet. Ett av de viktiga spåren i Lerins mångsidiga skapande är bilder av djur. Med teknisk skicklighet och hjärtans omsorg om de oansenligaste gestaltar Lerin småfåglar, sorkar och harar.
Lars Lerins känsliga akvareller visas i relation till några studier av djurmålaren Bruno Liljefors.
Bruno Liljefors (1860–1939)
Vilddjur var Bruno Liljefors favoritmotiv. Han fascinerades av Charles Darwins evolutionslära och kombinerade sin konstnärliga talang med egna naturstudier av djurs beteenden. Som djurmålare var Liljefors nyskapare och stilbildare av internationell räckvidd. Under 1880-talet arbetade han efter naturalismens principer och förenade jägarens och naturforskarens krav på exakthet. Motiven gestaltades gärna på nära avstånd, delvis under inspiration från japansk konst. Scenarierna var i sin tur dramatiska och förstärktes av Darwins teorier om varje arts kamp för sin överlevnad. Med tiden började Liljefors upplösa sin penselskrift och närmade sig impressionisternas natursyn, där ögonblicksstämningar spelade en central roll. En stor betydelse i hans måleri hade även djurens naturliga omgivning – det nordiska skymningslandskapet och den mörka skogen.
Maria Nordin - Kroppens tunna skal
27.9 2020 - 31.1 2021
Utställningen visades även under sommaren 2020, som en del av Flora, Fauna & Kroppens tunna skal.
”Den gamla världens kropp är släkt med kosmos. Den nya världens kropp är autonom, men ensam” skriver idéhistorikern Karin Johannisson. I gestaltningar av kroppen möts natur och kultur. Människokroppen är också utgångspunkten för Maria Nordins skapande. I hennes konst gestaltas kroppen som människans bokstavliga skal men också som en behållare för allt det som är individuellt inom oss. I utställningen presenteras Maria Nordins nyaste målningar, som visar skal och yta men handlar om att synliggöra det osynliga.
”Den gamla världens kropp är släkt med kosmos. Den nya världens kropp är autonom, men ensam” skriver idéhistorikern Karin Johannisson. I gestaltningar av kroppen möts natur och kultur. Människokroppen är också utgångspunkten för Maria Nordins skapande. I hennes konst gestaltas kroppen som människans bokstavliga skal men också som en behållare för allt det som är individuellt inom oss. I utställningen presenteras Maria Nordins nyaste målningar, som visar skal och yta men handlar om att synliggöra det osynliga.
Flora, Fauna och Kroppens tunna skal
21.5 – 13.9 2020
Bernd Koberling, Lars Lerin, Bruno Liljefors och Maria Nordin
Lars Lerin, Maria Nordin och Bernd Koberling är kända namn och representerar tre olika konstnärsgenerationer. De rör sig inom olika tematiska kretsar, arbetar med olika uttryck och utstrålar olika energier. Gemensamt, förutom den virtuosa akvarelltekniken, har de en djup vänskap till museet. I deras konst ryms också de estetiska värden som alltid är lika aktuella. Bruno Liljefors verkade kring sekelskiftet 1800–1900-tal, men har inspirerat en rad konstnärer och varit stilbildande genom sitt sätt att avbilda fåglar. I utställningen presenteras han tillsammans med Lars Lerin.
Utställningen består av tre självständiga delar: Flora, Fauna och Kroppens tunna skal.
Utställningen består av tre självständiga delar: Flora, Fauna och Kroppens tunna skal.
Bernd Koberling / Flora
Bernd Koberlings konst rör sig vanligtvis kring växtriket. Inspirationen utgör ofta naturen på nordliga breddgrader. Under de senaste 30 åren har konstnären regelbundet återvänt till Island. Hans blick riktas mot de oräkneliga skiftningarna i den arktiska floran. Koberlings sinnliga akvareller är som alkemiska experiment där vatten och pigment avspeglar livet i mikrokosmos. I den kommande utställningen visas konstnärens nyaste målningar där färgpaletten har intensifierats och formspråket rör sig mer mot det abstrakta än det figurativa.
Bernd Koberlings konst rör sig vanligtvis kring växtriket. Inspirationen utgör ofta naturen på nordliga breddgrader. Under de senaste 30 åren har konstnären regelbundet återvänt till Island. Hans blick riktas mot de oräkneliga skiftningarna i den arktiska floran. Koberlings sinnliga akvareller är som alkemiska experiment där vatten och pigment avspeglar livet i mikrokosmos. I den kommande utställningen visas konstnärens nyaste målningar där färgpaletten har intensifierats och formspråket rör sig mer mot det abstrakta än det figurativa.
Lars Lerin möter Bruno Liljefors / Fauna
Lars Lerin är en av Sveriges mest älskade konstnärer och har blivit känd för sin mästerliga behandling av ljusdunklet. Produktiv som få skapar Lerin målningar som ger kropp åt stämningar och etsar sig fast i minnet. Ett av de viktiga spåren i Lerins mångsidiga skapande är bilder av djur. Med teknisk skicklighet och hjärtans omsorg om de oansenligaste gestaltar Lerin småfåglar, sorkar och harar. Hans känsliga akvareller visas i relation till några studier av djurmålaren Bruno Liljefors (1860–1939).
Lars Lerin är en av Sveriges mest älskade konstnärer och har blivit känd för sin mästerliga behandling av ljusdunklet. Produktiv som få skapar Lerin målningar som ger kropp åt stämningar och etsar sig fast i minnet. Ett av de viktiga spåren i Lerins mångsidiga skapande är bilder av djur. Med teknisk skicklighet och hjärtans omsorg om de oansenligaste gestaltar Lerin småfåglar, sorkar och harar. Hans känsliga akvareller visas i relation till några studier av djurmålaren Bruno Liljefors (1860–1939).
Maria Nordin / Kroppens tunna skal
”Den gamla världens kropp är släkt med kosmos. Den nya världens kropp är autonom, men ensam” skriver idéhistorikern Karin Johannisson. I gestaltningar av kroppen möts natur och kultur. Människokroppen är också utgångspunkten för Maria Nordins skapande. I hennes konst gestaltas kroppen som människans bokstavliga skal men också som en behållare för allt det som är individuellt inom oss. I utställningen presenteras Maria Nordins nyaste målningar, som visar skal och yta men handlar om att synliggöra det osynliga.
”Den gamla världens kropp är släkt med kosmos. Den nya världens kropp är autonom, men ensam” skriver idéhistorikern Karin Johannisson. I gestaltningar av kroppen möts natur och kultur. Människokroppen är också utgångspunkten för Maria Nordins skapande. I hennes konst gestaltas kroppen som människans bokstavliga skal men också som en behållare för allt det som är individuellt inom oss. I utställningen presenteras Maria Nordins nyaste målningar, som visar skal och yta men handlar om att synliggöra det osynliga.
Vi hoppas innerligt att vi kommer ha möjlighet att öppna museet för besökare 21 maj 2020. Självklart måste säkerheten för våra besökare och personal gå först och därför ber vi er att ha överseende om planer behöver justeras.
Vi behöver alla lära oss hur vi anpassar oss till en tid där sociala avstånd blir till vardag och vi arbetar fram metoder för att alla i huset ska känna sig trygga. Utställningen kommer att hängas på ett sätt som ger besökarna möjlighet att hålla tvåmetersavstånd till varandra.
Sommarens öppettider 2020 kommer att vara dagligen kl. 11–16.
Vi behöver alla lära oss hur vi anpassar oss till en tid där sociala avstånd blir till vardag och vi arbetar fram metoder för att alla i huset ska känna sig trygga. Utställningen kommer att hängas på ett sätt som ger besökarna möjlighet att hålla tvåmetersavstånd till varandra.
Sommarens öppettider 2020 kommer att vara dagligen kl. 11–16.
Fredrik Söderberg
26.1 – 26.4 2020
Nordiska Akvarellmuseet startar år 2020 med en omfattande separatutställning av Fredrik Söderbergs storslagna akvareller. Det blir en djupdykning i ett rikt konstnärskap som obehindrat växlar mellan olika temakretsar, mellan det figurativa och abstrakta och mellan det komplexa berättandet och det monokroma lugnet.
Fredrik Söderbergs konst bygger i regel på en grundlig undersökning av ett historiskt förlopp och ett idéhistoriskt material. Här avspeglas komplicerade existentiella frågor, ambivalensen mellan gott och ont och svårdefinierade begrepp som ”rätt” och ”fel”. Förutom att erbjudas en stark visuell upplevelse tvingas således betraktaren till en djup eftertanke.
Fredrik Söderberg skapar gärna hela bildsviter. Verken skiftar i format, från relativt intima till storskaliga. De figurativa målningarna myllrar av vackra detaljer som bildar en magnifik helhet. Referenserna kommer dels från antiken och bibliska berättelser, dels från andra konstnärer som fascinerats av både linjen och mörkret: Albrecht Dürer, William Blake, Aubrey Beardsley, men också William Morris, förgrundsgestalten inom den brittiska Arts and Crafts-rörelsen.
Med hänvisningar till det andliga och ockulta, till alkemin och astrologin har Söderberg skapat exakta symmetriska kompositioner som påminner både om tibetansk mandala och om precisa arkitektoniska skisser av fasader och tempel. De abstrakta målningarna fascinerar i sin tur med utsökt kolorit och balanserade kompositioner. Hans konst är generellt genomsyrad av mysticism. I den fina ornamentiken, bladsilvret, guldet och färgbanden möts det figurativa och det abstrakta, materia och ande.
Fredrik Söderberg, född 1972, utbildades vid Konstfack och Kungl. Konsthögskolan i Stockholm.
Fredrik Söderbergs konst bygger i regel på en grundlig undersökning av ett historiskt förlopp och ett idéhistoriskt material. Här avspeglas komplicerade existentiella frågor, ambivalensen mellan gott och ont och svårdefinierade begrepp som ”rätt” och ”fel”. Förutom att erbjudas en stark visuell upplevelse tvingas således betraktaren till en djup eftertanke.
Fredrik Söderberg skapar gärna hela bildsviter. Verken skiftar i format, från relativt intima till storskaliga. De figurativa målningarna myllrar av vackra detaljer som bildar en magnifik helhet. Referenserna kommer dels från antiken och bibliska berättelser, dels från andra konstnärer som fascinerats av både linjen och mörkret: Albrecht Dürer, William Blake, Aubrey Beardsley, men också William Morris, förgrundsgestalten inom den brittiska Arts and Crafts-rörelsen.
Med hänvisningar till det andliga och ockulta, till alkemin och astrologin har Söderberg skapat exakta symmetriska kompositioner som påminner både om tibetansk mandala och om precisa arkitektoniska skisser av fasader och tempel. De abstrakta målningarna fascinerar i sin tur med utsökt kolorit och balanserade kompositioner. Hans konst är generellt genomsyrad av mysticism. I den fina ornamentiken, bladsilvret, guldet och färgbanden möts det figurativa och det abstrakta, materia och ande.
Fredrik Söderberg, född 1972, utbildades vid Konstfack och Kungl. Konsthögskolan i Stockholm.
Jongsuk Yoon
26.1 – 26.4 2020
Under våren 2020 skapas monumentala väggmålningar av den sydkoreanska konstnären Jongsuk Yoon i den största utställningssalen på Nordiska Akvarellmuseet. Jongsuk Yoon är en av de mest inspirerande konstnärerna på den internationella konstscenen som förenar den västerländska måleritraditionen med den östasiatiska.
Vid första anblick verkar Jongsuk Yoons målningar tillhöra den abstrakt expressionistiska traditionen. Efter konststudier i Europa är Jongsuk Yoon välbekant med europeisk och amerikansk modernism, samtidigt som konsttraditioner från hemlandet Sydkorea påverkar starkt. Målningarna utvecklas under meditation och djup koncentration. Hennes dämpade färger och frekventa förändringar i perspektiv, landskapselement och gester påminner om kalligrafi. Under ytan av det expressiva formspråket döljer sig stillhet och tystnad.
Konstnären genomsyrar verken med sin personliga närvaro. Jongsuk Yoon beskriver sin skaparprocess som en kommunikation med måleriet. ”Mina idéer – säger hon – tar form på duken medan jag målar. Den färdiga bilden finns inte i mitt huvud. Det är målningen själv som säger vad jag ska göra.”
Jongsuk Yoon, född 1965, i Onyang, Sydkorea, flyttade till Europa 1995. Hon bor och arbetar i Düsseldorf, Tyskland. Jongsuk Yoon, studerade vid Konstakademin i Münster 1996, Konstakademin i Düsseldorf 1997–2001 och Chelsea College of Art i London 2004–2005.
Vid första anblick verkar Jongsuk Yoons målningar tillhöra den abstrakt expressionistiska traditionen. Efter konststudier i Europa är Jongsuk Yoon välbekant med europeisk och amerikansk modernism, samtidigt som konsttraditioner från hemlandet Sydkorea påverkar starkt. Målningarna utvecklas under meditation och djup koncentration. Hennes dämpade färger och frekventa förändringar i perspektiv, landskapselement och gester påminner om kalligrafi. Under ytan av det expressiva formspråket döljer sig stillhet och tystnad.
Konstnären genomsyrar verken med sin personliga närvaro. Jongsuk Yoon beskriver sin skaparprocess som en kommunikation med måleriet. ”Mina idéer – säger hon – tar form på duken medan jag målar. Den färdiga bilden finns inte i mitt huvud. Det är målningen själv som säger vad jag ska göra.”
Jongsuk Yoon, född 1965, i Onyang, Sydkorea, flyttade till Europa 1995. Hon bor och arbetar i Düsseldorf, Tyskland. Jongsuk Yoon, studerade vid Konstakademin i Münster 1996, Konstakademin i Düsseldorf 1997–2001 och Chelsea College of Art i London 2004–2005.
Eva Lindström – ur museets samling
26.1 – 26.4 2020
Visas i Thordénrummet
Visas i Thordénrummet
Under flera år har Nordiska Akvarellmuseet uppmärksammat bilderböcker som konstform, genom utställningar, forskningsprojekt och publikationer. Våren 2020 presenterar vi originalbilder ur två böcker av bilderbokskonstnären Eva Lindström som finns i museets samling – Jag rymmer (2006) och Alla går iväg (2015). Bägge är illustrerade och författade av konstnären och handlar om vänskap och ensamhet.
Om konstnären:
Eva Lindström utbildades vid Västerås Konstskola och Konstfack i Stockholm. Hon är både illustratör och författare. På 1980-talet började hon arbeta som serietecknare, bland annat för kvinnotidningen Q och Arbetaren. Så småningom blev hon barnboksillustratör och -författare. Lindströms formspråk rör sig utan omsvep mot laddade tillstånd och starka känslor. Tematiskt pendlar hon obesvärat mellan det mest vardagliga och det djupt existentiella. Materialen är akvarell, gouache och blyerts. Hon har medverkat i Kamratposten, skapat tecknade kortfilmer och flera av hennes berättelser har filmatiserats. För sina barnböcker har Eva Lindström nominerats till Augustpriset ett flertal gånger och fått en rad utmärkelser.
Om konstnären:
Eva Lindström utbildades vid Västerås Konstskola och Konstfack i Stockholm. Hon är både illustratör och författare. På 1980-talet började hon arbeta som serietecknare, bland annat för kvinnotidningen Q och Arbetaren. Så småningom blev hon barnboksillustratör och -författare. Lindströms formspråk rör sig utan omsvep mot laddade tillstånd och starka känslor. Tematiskt pendlar hon obesvärat mellan det mest vardagliga och det djupt existentiella. Materialen är akvarell, gouache och blyerts. Hon har medverkat i Kamratposten, skapat tecknade kortfilmer och flera av hennes berättelser har filmatiserats. För sina barnböcker har Eva Lindström nominerats till Augustpriset ett flertal gånger och fått en rad utmärkelser.
22.9 2019 – 5.1 2020
Ur museets samling
Strandtrift, Vass och Röllika. I den bohuslänska naturen utanför museet går det att hitta många spännande växtarter, men även i museets konstsamling sprakar det av liv. Vi visar verk av konstnärer som inspirerats av naturens rika flora, vilket har givit upphov till en lika stor mångfald av uttryck.
Medverkande konstnärer: Line Bergseth, Guðrún Einarsdóttír, Carin Ellberg, Hreinn Friðfinnsson, Martin Jacobson, Bernd Koberling, Anne Koskinen, Elina Merenmies, Eggert Pétursson, Anu Tuominen, Carl Wargh
Medverkande konstnärer: Line Bergseth, Guðrún Einarsdóttír, Carin Ellberg, Hreinn Friðfinnsson, Martin Jacobson, Bernd Koberling, Anne Koskinen, Elina Merenmies, Eggert Pétursson, Anu Tuominen, Carl Wargh
Det som växer
Nancy Spero
22.9 2019 - 5.1 2020
Den amerikanska konstnären Nancy Spero (1926–2009) var en av pionjärerna inom feministisk konst. Samtidigt var hon djupt intresserad av stora, ständigt aktuella existentiella frågor. Hon uppfattade sig själv som en politisk konstnär och använde sin konst för att ta ställning till sociala problem och politiska händelser. Genom okonventionella material, nya uttrycksformer och ett uttalat politiskt engagemang bröt hon på 1960-talet med den etablerade konstscenen och tillhörde grundarna av kvinnogalleriet A.I.R. i New York på 1970-talet.
Krig och våld spelade central roll i Nancy Speros skapande. Orättvisor, såväl i världshistorien som i vardagliga relationer mellan män och kvinnor, utgjorde huvudspåret. Bland de viktigaste motiven fanns människokroppen, särskilt kvinnans. Utgångspunkten var traditionella visuella gestaltningar som Spero omvandlade på ett alldeles unikt sätt. Många av hennes verk på papper – akvareller, teckningar och collage – har ett rumsligt formspråk och visas som stora installationer.
Utställningen på Nordiska Akvarellmuseet har skapats tillsammans med Museum Folkwagn i Essen, Tyskland. I presentationen ingår ett sjuttiotal verk och rumsinstallationer. En utställningskatalog produceras i samarbete med det tyska förlaget Steidl
Krig och våld spelade central roll i Nancy Speros skapande. Orättvisor, såväl i världshistorien som i vardagliga relationer mellan män och kvinnor, utgjorde huvudspåret. Bland de viktigaste motiven fanns människokroppen, särskilt kvinnans. Utgångspunkten var traditionella visuella gestaltningar som Spero omvandlade på ett alldeles unikt sätt. Många av hennes verk på papper – akvareller, teckningar och collage – har ett rumsligt formspråk och visas som stora installationer.
Utställningen på Nordiska Akvarellmuseet har skapats tillsammans med Museum Folkwagn i Essen, Tyskland. I presentationen ingår ett sjuttiotal verk och rumsinstallationer. En utställningskatalog produceras i samarbete med det tyska förlaget Steidl
Mats Gustafson
19.5- 8.9 2019
Mats Gustafson har en särskild känsla för akvarellens flyktiga temperament. Vid slutet av 1970-talet började han sin karriär med uppdrag som internationell modeillustratör. Så småningom slog han igenom även på den konstnärliga arenan. Gustafson rör sig obehindrat mellan modeillustrationer, naturmåleri och studier av kroppen. Hans motiv är till synes enkla: barrträd och stenblock i landskapet, hjortar, åldrande ansikten, couture mode och nakenakter. I grunden handlar det dock om att fånga skönheten i dess skiftande uppenbarelseformer. Gustafsons uttryck är både elegant och subtilt. I linjeföringen finns ingen plats för misstag. Ljus och skuggor fördelas rytmiskt över pappersarken. Färger smälter samman för att bli en kropp. Utställningen visar både hans verk av natur, figurer och mode.
Gunilla Bergströms donation
19.5- 8.9 2019
Gunilla Bergström är en av Sveriges främsta bilderboksskapare genom tiderna. ”En dag ska jag banne mej rita själen!” Denna djärva tanke var början till ett 40-tal barnböcker med oförglömliga karaktärer. Det är dock Alfons Åberg som utan jämförelse har blivit den mest kända av Gunilla Bergströms figurer.
Nordiska Akvarellmuseets konstsamling har nu berikats med en generös gåva av Gunilla Bergström som donerar originalbilderna till två av sina böcker: Hurra för pappa Åberg (14 original, tryckt 1993) och Där går Tjuv-Alfons (15 original, tryckt 1991). I samband med donationen har museet även förvärvat originalbilderna till boken Bara knyt, Alfons! (15 original, tryckt 1988).
Nordiska Akvarellmuseets konstsamling har nu berikats med en generös gåva av Gunilla Bergström som donerar originalbilderna till två av sina böcker: Hurra för pappa Åberg (14 original, tryckt 1993) och Där går Tjuv-Alfons (15 original, tryckt 1991). I samband med donationen har museet även förvärvat originalbilderna till boken Bara knyt, Alfons! (15 original, tryckt 1988).
Grannskap – ur museets samling
19.5 – 8.9 2019
Människor formar genom livet intima band till varandra, sig själva och till platserna där de bor och rör sig. Sommarens urval ur museets samling utforskar relationen till det som finns i vår närhet.
Medverkande konstnärer: Gunilla Hansson, Martin Jacobson, Peter Land, Lars Lerin, Maria Nordin, Fredrik Söderberg, Gunnel Wåhlstrand.
Medverkande konstnärer: Gunilla Hansson, Martin Jacobson, Peter Land, Lars Lerin, Maria Nordin, Fredrik Söderberg, Gunnel Wåhlstrand.
Leiko Ikemura
Metamorfoser
10.2 – 5.5 2019
Nordiska Akvarellmuseet startar konståret 2019 med en separatutställning av Leiko Ikemura. Hon föddes 1951 i Tsu i Japan. Ikemura har dock varit bosatt på olika ställen i Europa sedan 1970-talet. Hennes konst skulle kunna beskrivas som nomadisk. Frivilligt utvandrad från sitt hemland utbildades Ikemura inom västeuropeisk konsttradition. Hon studerade och bodde i Spanien, Schweiz och Tyskland. Hennes konst har ställts ut världen över.
I Leiko Ikemuras konst finns stämningar som osökt påminner om surrealisten Odilon Redon, tyska expressionister och Louise Bourgeois stilbildande verk. Ikemura har dock hittat sitt eget magiska formspråk – drömskt, poetiskt och vibrerande av subtila metamorfoser som om ingenting var fast utan allting höll på att ständigt bli till och förvandlas. Med tiden började hon återvända till sina japanska rötter, där naturens själ lever i dagsljuset och nattmörkret. Ikemuras gåtfulla verk föreställer märkliga varelser, djur, växter, mineraler och arkitektoniska detaljer som flyter samman och gradvis förändras allteftersom själva bilden växer fram. Gestalter med eteriska kroppar utvecklas i en drömsk atmosfär nära naturen. Människor blir växter. Växter blir djur. Djur blir amorfa figurer och abstraktioner. Ur abstraktioner föds ett nytt liv och allting börjar om igen. Den typiskt japanska känslan för naturens ande som besjälar allt ekar i Ikemuras konstvärld. Förvandlingar är ett huvudspår i allting hon skapar.
I utställningen visar vi bredden i Leiko Ikemuras fascinerande bildvärld och presenterar hennes akvareller, temperamålningar och keramikskulpturer.
I Leiko Ikemuras konst finns stämningar som osökt påminner om surrealisten Odilon Redon, tyska expressionister och Louise Bourgeois stilbildande verk. Ikemura har dock hittat sitt eget magiska formspråk – drömskt, poetiskt och vibrerande av subtila metamorfoser som om ingenting var fast utan allting höll på att ständigt bli till och förvandlas. Med tiden började hon återvända till sina japanska rötter, där naturens själ lever i dagsljuset och nattmörkret. Ikemuras gåtfulla verk föreställer märkliga varelser, djur, växter, mineraler och arkitektoniska detaljer som flyter samman och gradvis förändras allteftersom själva bilden växer fram. Gestalter med eteriska kroppar utvecklas i en drömsk atmosfär nära naturen. Människor blir växter. Växter blir djur. Djur blir amorfa figurer och abstraktioner. Ur abstraktioner föds ett nytt liv och allting börjar om igen. Den typiskt japanska känslan för naturens ande som besjälar allt ekar i Ikemuras konstvärld. Förvandlingar är ett huvudspår i allting hon skapar.
I utställningen visar vi bredden i Leiko Ikemuras fascinerande bildvärld och presenterar hennes akvareller, temperamålningar och keramikskulpturer.
Maria Nordin
14.10 2018 – 27.1 2019
Under hösten 2018 presenterar Nordiska Akvarellmuseet en omfattande separatutställning av Maria Nordin. Utställningens kärna blir konstnärens nyaste akvarellmålningar i stora format och animerade kortfilmer. Dessa verk visas för första gången. I presentationen ingår även ett rikt urval av äldre målningar och animationer, både från Nordiska Akvarellmuseets samling och inlånade.
Akvarellens rikliga flöden är Maria Nordins rätta element. Hon väljer gärna stora format, flödande färger och distinkt applicerade valörer. De mest kända verken är närgångna skildringar av människogestalter med illrosa färgtoner i huden. Bakgrunden brukar vara avskalad. Kropparna verkar utslängda i en tom rymd och fångas mitt i en rörelse. Ansiktsporträtten är ofta kraftfullt beskurna. I Nordins bilder finns både sprödhet och bestämdhet, både precision och frihet. Det behagliga och det obehagliga ingår på jämbördiga villkor i ett särpräglat formspråk som söker sig mot det mystiska och där kroppen blir ett känslolandskap.
Akvarellens rikliga flöden är Maria Nordins rätta element. Hon väljer gärna stora format, flödande färger och distinkt applicerade valörer. De mest kända verken är närgångna skildringar av människogestalter med illrosa färgtoner i huden. Bakgrunden brukar vara avskalad. Kropparna verkar utslängda i en tom rymd och fångas mitt i en rörelse. Ansiktsporträtten är ofta kraftfullt beskurna. I Nordins bilder finns både sprödhet och bestämdhet, både precision och frihet. Det behagliga och det obehagliga ingår på jämbördiga villkor i ett särpräglat formspråk som söker sig mot det mystiska och där kroppen blir ett känslolandskap.
Där livet sker
14.10 2018 – 27.1 2019
Ur museets samling
För många är hösten tiden då vardagen kommer åter. Rutiner återupptas, kvällarna blir mörkare och livets rytm återfinner sin takt. Ingen vardag är dock den andras lik. I det lilla bor det stora.
Vardagen har inspirerat konstnärer så långt vi känner till. I höstens och vinterns samlingsurval möter vi konstnärer vars verk ger en inblick i det som kan sammanfattas som livets dagliga flöde. De skänker oss glimtar av vardagar och berättar om öden och erfarenheter som ibland liknar och ibland helt skiljer sig från våra egna. Deras konst är fri från stora gester och fångar istället det som tyst passerar förbi. Vardagsrealismen kommer dock i många skepnader i de presenterade verken. Ibland är tonläget allvarligt och nästan vemodigt, ibland är det humorfriskt och gäckande. Vardagen kan vara nog så dramatisk och dess glädje och tårar speglas i dessa verk.
Medverkande konstnärer: Knutte Wester, Jan Hietala, Gunnel Wåhlstrand, Vanessa Baird och Kristinn G. Harðarson
Vardagen har inspirerat konstnärer så långt vi känner till. I höstens och vinterns samlingsurval möter vi konstnärer vars verk ger en inblick i det som kan sammanfattas som livets dagliga flöde. De skänker oss glimtar av vardagar och berättar om öden och erfarenheter som ibland liknar och ibland helt skiljer sig från våra egna. Deras konst är fri från stora gester och fångar istället det som tyst passerar förbi. Vardagsrealismen kommer dock i många skepnader i de presenterade verken. Ibland är tonläget allvarligt och nästan vemodigt, ibland är det humorfriskt och gäckande. Vardagen kan vara nog så dramatisk och dess glädje och tårar speglas i dessa verk.
Medverkande konstnärer: Knutte Wester, Jan Hietala, Gunnel Wåhlstrand, Vanessa Baird och Kristinn G. Harðarson
29.4 - 30.9 2018
Fusion
Fusion – ett litet ord med många betydelser. En konstsamling, såsom Nordiska Akvarellmuseets, är en form av fusion. Enskilda verk förenas i en större helhet, precis som de gör i samband med grupputställningar. Konstverk visas i nya konstellationer, ibland förväntade och ibland udda.
Till sommarutställningen kommer några inbjudna konstnärer, som redan är representerade i museets samling, att skapa nya verk. Sigga Björg Sigurðardóttir och Katja Tukiainen kommer att bidra med väggmålningar inomhus. Adam Saks och Petri Hytönen kommer att använda museets fasad som bakgrund för sina nya storskaliga verk. Väsensskilda formspråk får samspela och förenas i nya konstfusioner.
Samlingsutställningen pendlar mellan smått och stort, sockersött och obehagligt. Den bevisar att akvarellkonsten inte har ett uttryck – den har flera. Verken får spilla utanför ramarna. Konsten, människorna och naturen möts. Dags för nya fusioner att bildas!
Medverkande konstnärer: Katja Tukiainen, Sigga Björg Sigurðardóttir, Petri Hytönen, Adam Saks, Julie Nord, Arto Korhonen, Jukka Korkeila, Lars Lerin, Michael Kvium, Elina Merenmies, Astrid Svangren
Till sommarutställningen kommer några inbjudna konstnärer, som redan är representerade i museets samling, att skapa nya verk. Sigga Björg Sigurðardóttir och Katja Tukiainen kommer att bidra med väggmålningar inomhus. Adam Saks och Petri Hytönen kommer att använda museets fasad som bakgrund för sina nya storskaliga verk. Väsensskilda formspråk får samspela och förenas i nya konstfusioner.
Samlingsutställningen pendlar mellan smått och stort, sockersött och obehagligt. Den bevisar att akvarellkonsten inte har ett uttryck – den har flera. Verken får spilla utanför ramarna. Konsten, människorna och naturen möts. Dags för nya fusioner att bildas!
Medverkande konstnärer: Katja Tukiainen, Sigga Björg Sigurðardóttir, Petri Hytönen, Adam Saks, Julie Nord, Arto Korhonen, Jukka Korkeila, Lars Lerin, Michael Kvium, Elina Merenmies, Astrid Svangren
11.2 – 8.4 2018
”Jag ska banne mej rita själen..."
Gunilla Bergström
Gunilla Bergström är en av Sveriges främsta bilderboksskapare genom tiderna. ”En dag ska jag banne mej rita själen...” Denna djärva tanke var början till ett 40–tal barnböcker med oförglömliga karaktärer som hon hittills har skrivit och illustrerat. Det är dock Alfons Åberg som utan jämförelse har blivit den mest kända av Gunilla Bergströms figurer.
För första gången någonsin presenteras Gunilla Bergströms originalverk i ett museisammanhang. Med vårens utställning på Nordiska Akvarellmuseet går vi tillbaka till ursprunget bakom böckerna genom att visa förlagorna med avtryck av konstnärens unika handarbete. Gunilla Bergström använde collage som berättande element i sina verk långt innan den digitala tekniken blev vanlig inom illustrationskonsten. Hon byggde upp sina bilder med hjälp av inklippta tygbitar, tapetprov, bandstumpar m.fl. Collagen kombinerades i sin tur med tecknade bildpartier. Alla figurer fick distinkta, svarta konturer som omslöt deras kroppar och skapade volymer.
Utställningen handlar både om form och innehåll i Gunilla Bergströms skapande. Med en säregen färgpalett, exakt linjeföring och skicklig komposition formar hon trovärdiga miljöer, där hennes gestalter befinner sig mitt i en vardag som vi lätt känner igen. Frågorna som ställs är existentiella och gäller alla åldrar. Utanförskap. Rädslor. Utsatthet. Kamratskapets olika sidor. Familjelivets oväntade komplikationer. Lyckans universella principer. Det inre och det yttre. Det stora i det lilla. Det är grunderna i Gunilla Bergströms bilder. Böckerna om Alfons Åberg har översatts till ett trettiotal språk och utgör merparten av Gunilla Bergströms produktion. Parallellt med bilder från dessa böcker visas utvalda verk ur konstnärskapet, såsom berättelsen om Bill och Bolla.
Ett av de viktigaste spåren i Nordiska Akvarellmuseets verksamhet är bevakningen av bilderboksskapande i Norden. Att presentera en av våra mest älskade och internationellt erkända bilderbokskonstnärer är både en ära och en självklar uppgift. 2017 var dessutom ett dubbelt jubileumsår – Alfons Åberg fyllde 45 år och Gunilla Bergström firade 75 år.
Om Gunilla Bergström:
Gunilla Bergström föddes 1942 i Göteborg. Hon växte upp i ett konstnärshem och 1966 tog hon journalistexamen. Hon var anställd bl.a. på Dagens Nyheter och Aftonbladet. 1975 övergick hon till egen verksamhet som författare och illustratör på heltid. Bergström debuterade med boken Mias pappa flyttar (1971). Hennes bilderböcker om Alfons Åberg – en förskolepojke som lever tillsammans med sin ensamstående pappa – blev svensk och internationell framgång. Gunilla Bergström har även dramatiserat många av sina berättelser för teater och skrivit en rad barnvisor tillsammans med bl.a. Georg Riedel. Hon har också arbetat med scenografi och dockteater.
För första gången någonsin presenteras Gunilla Bergströms originalverk i ett museisammanhang. Med vårens utställning på Nordiska Akvarellmuseet går vi tillbaka till ursprunget bakom böckerna genom att visa förlagorna med avtryck av konstnärens unika handarbete. Gunilla Bergström använde collage som berättande element i sina verk långt innan den digitala tekniken blev vanlig inom illustrationskonsten. Hon byggde upp sina bilder med hjälp av inklippta tygbitar, tapetprov, bandstumpar m.fl. Collagen kombinerades i sin tur med tecknade bildpartier. Alla figurer fick distinkta, svarta konturer som omslöt deras kroppar och skapade volymer.
Utställningen handlar både om form och innehåll i Gunilla Bergströms skapande. Med en säregen färgpalett, exakt linjeföring och skicklig komposition formar hon trovärdiga miljöer, där hennes gestalter befinner sig mitt i en vardag som vi lätt känner igen. Frågorna som ställs är existentiella och gäller alla åldrar. Utanförskap. Rädslor. Utsatthet. Kamratskapets olika sidor. Familjelivets oväntade komplikationer. Lyckans universella principer. Det inre och det yttre. Det stora i det lilla. Det är grunderna i Gunilla Bergströms bilder. Böckerna om Alfons Åberg har översatts till ett trettiotal språk och utgör merparten av Gunilla Bergströms produktion. Parallellt med bilder från dessa böcker visas utvalda verk ur konstnärskapet, såsom berättelsen om Bill och Bolla.
Ett av de viktigaste spåren i Nordiska Akvarellmuseets verksamhet är bevakningen av bilderboksskapande i Norden. Att presentera en av våra mest älskade och internationellt erkända bilderbokskonstnärer är både en ära och en självklar uppgift. 2017 var dessutom ett dubbelt jubileumsår – Alfons Åberg fyllde 45 år och Gunilla Bergström firade 75 år.
Om Gunilla Bergström:
Gunilla Bergström föddes 1942 i Göteborg. Hon växte upp i ett konstnärshem och 1966 tog hon journalistexamen. Hon var anställd bl.a. på Dagens Nyheter och Aftonbladet. 1975 övergick hon till egen verksamhet som författare och illustratör på heltid. Bergström debuterade med boken Mias pappa flyttar (1971). Hennes bilderböcker om Alfons Åberg – en förskolepojke som lever tillsammans med sin ensamstående pappa – blev svensk och internationell framgång. Gunilla Bergström har även dramatiserat många av sina berättelser för teater och skrivit en rad barnvisor tillsammans med bl.a. Georg Riedel. Hon har också arbetat med scenografi och dockteater.
11.2 - 15.4 2018
Oceaner av tid
Ur museets samling
Akvarellen är ett medium som vittnar om tiden som en paradoxal företeelse. Tiden kan gå fort och den kan gå långsamt, den kan kännas svunnen eller bekant, den är både relativ och konstant. I akvarellen märker man färgens kvickhet och benägenhet att färdas vidare mellan vattenansamlingarna, samtidigt som den kräver utövarens tålamod och aktsamhet. Det ögonblickliga och oceaner av tid står i kontrast mot varandra, men samspelar ändå. Utställningen visar konstnärer som på olika sätt förhåller sig till tiden och till världen och som försöker fånga det flyktiga på papper.
24.9 2017 – 28.1 2018
Japan – Spirits of Nature
Naturens ande
Den japanska övärlden är full av underverk. Tanken att naturens själ lever i nattens mörker förekommer under olika namn och former i japansk kultur. Myter, som förr i tiden förklarade svårbegripliga naturföreteelser, gav mening i en gåtfull värld. Dessa berättelser lever vidare i samtidskonsten, som synliggör det vanligtvis osynliga för ögat.
Hösten 2017 presenterar Nordiska Akvarellmuseet en utställning med tyngdpunkt i samtidskonst från Japan. Den japanska och skandinaviska kulturen delar en uppskattning för design och ett passionerat förhållande till naturen. Uttrycken är dock olika. Utställningen presenterar hur den historiskt starka förbindelsen med landskapet och naturen visar sig i den japanska samtidskonsten idag.
Teknik och material skiftar från multimedia, handgjorda animeringar och installationer till traditionell akvarellkonst, träsnitt och andra skapelser på papper. Verk av sex framstående japanska samtidskonstnärer visas sida vid sida med mästerverk ur det förflutna, där samtiden har sina djupa rötter.
Medverkande konstnärer: Tenmyouya Hisashi, Manabu Ikeda, Tomoko Konoike, Takashi Kuribayashi, Fuyuko Matsui, Akira Yamaguchi
Samt: Verk från Världskulturmuseerna, Östasiatiska museet i Stockholm och ljusinstallation av Isamu Noguchi.
Hösten 2017 presenterar Nordiska Akvarellmuseet en utställning med tyngdpunkt i samtidskonst från Japan. Den japanska och skandinaviska kulturen delar en uppskattning för design och ett passionerat förhållande till naturen. Uttrycken är dock olika. Utställningen presenterar hur den historiskt starka förbindelsen med landskapet och naturen visar sig i den japanska samtidskonsten idag.
Teknik och material skiftar från multimedia, handgjorda animeringar och installationer till traditionell akvarellkonst, träsnitt och andra skapelser på papper. Verk av sex framstående japanska samtidskonstnärer visas sida vid sida med mästerverk ur det förflutna, där samtiden har sina djupa rötter.
Medverkande konstnärer: Tenmyouya Hisashi, Manabu Ikeda, Tomoko Konoike, Takashi Kuribayashi, Fuyuko Matsui, Akira Yamaguchi
Samt: Verk från Världskulturmuseerna, Östasiatiska museet i Stockholm och ljusinstallation av Isamu Noguchi.
ARNE ISACSSON
JUBILEUMUTSÄLLNING 7.5-3.9
Arne Isacsson var konstnär, pedagog och författare. Han arbetade med eget skapande och var ständigt öppen för experiment och nytänkande. Han grundade Gerlesborgsskolan, undervisade, skrev läroböcker i olje- och akvarellmåleri och blev professor i akvarellteknik. Arne Isacsson var också en av initiativtagarna till Nordiska Akvarellmuseet. År 2017 skulle han ha fyllt 100 år. Under sommaren kommer museet att visa en omfattande utställning med hans verk och fira hans gärning.
KNUTTE WESTER 12.2-23.4
BILDERNA UR FILMEN HORUNGEN
Knutte Wester, f. 1977, arbetar med video, skulptur, teckning och installation. Genom sin konst skildrar han orättvisor, maktmissbruk
och missförhållanden i samhället och ger röst åt dem som berövats sin egen stämma.
Filmen Horungen är berättelsen om hans farmors barndomi 20-talets fattigsverige. Ett stort antal akvareller och tuschteckningar varvas med dokumentära inslag och påminner om en tid i vårt land som känns oändligt avlägsen, men som ändå är förfärande nära. Som utomäktenskapligt barn befann sig farmor Hervor tillsammans med sin mamma allra längst ner på den sociala stegen, och den bild som målas upp av ett obarmhärtigt klassamhälle är mörk. Men Hervor blev så småningom en pionjär i kampen för kvinnors rättigheter och visade på sitt sätt vägen till en nödvändig samhällsförändring.
670 originalakvareller kommer att ställas ut på museet. Även själva filmen, där farmors röst bärs fram av skådespelerskan Inga Langré, kommer att visas. Den representerade Sverige tillsammans med sju andra filmer på IDFA, en stor festival för dokumentärfilm i Amsterdam i november 2016. I samband med att utställningen
öppnar kommer den även att visas på SVT.
och missförhållanden i samhället och ger röst åt dem som berövats sin egen stämma.
Filmen Horungen är berättelsen om hans farmors barndomi 20-talets fattigsverige. Ett stort antal akvareller och tuschteckningar varvas med dokumentära inslag och påminner om en tid i vårt land som känns oändligt avlägsen, men som ändå är förfärande nära. Som utomäktenskapligt barn befann sig farmor Hervor tillsammans med sin mamma allra längst ner på den sociala stegen, och den bild som målas upp av ett obarmhärtigt klassamhälle är mörk. Men Hervor blev så småningom en pionjär i kampen för kvinnors rättigheter och visade på sitt sätt vägen till en nödvändig samhällsförändring.
670 originalakvareller kommer att ställas ut på museet. Även själva filmen, där farmors röst bärs fram av skådespelerskan Inga Langré, kommer att visas. Den representerade Sverige tillsammans med sju andra filmer på IDFA, en stor festival för dokumentärfilm i Amsterdam i november 2016. I samband med att utställningen
öppnar kommer den även att visas på SVT.
Birgit Broms
18.9 2016 – 29.1 2017
Skapandet var en kraftkälla i Birgit Broms (1924–2008) liv. Konsten var en integrerad del av henne själv. Hennes starka integritet och kompromisslösa sätt att arbeta har gjort hennes konst både
tidlös och aktuell.
Broms hade en enastående förmåga att fånga rörelse och frihetskänsla i sina verk. Bildkompositionen intresserade henne mest. Experimenten med formen blev en lek som Birgit Broms tog på största allvar. Hon målade med olja och akvarell och sammanfogade skickligt papp, tidningsklipp, metallfolie och tygremsor i fascinerande collage. Intensiva färger som rött, blått och svart spelade en viktig roll i hennes palett, men lika förbehållslöst kunde hon hålla sig till en sober färgskala. Samma motiv återkom regelbundet. Upprepningen var hennes motor och arbetsmetod.
I utställningen visas Birgit Broms kända bildsviter med skridskoåkare och husfasader. De verk som hon gjorde mot slutet av sitt liv – gåtfulla stilleben och självporträtt – ingår också i presentationen. De senare utgör i någon mån ett konstnärligt testamente. Hon är gammal, bräcklig och ömtålig, men samtidigt utstrålar hon en förvånande styrka. Just här stannar rörelsen av och livet rinner sakta bort. Ett stort antal teckningar och collage på papper visas för första gången. Redan som skissmaterial är de konstverk i sin egen rätt.
Birgit Broms hade en intensiv blick och en utsökt känsla för det konstnärliga hantverket. Hennes expressiva bildspråk är en unik sammansmältning av form, färg och rörelse.
tidlös och aktuell.
Broms hade en enastående förmåga att fånga rörelse och frihetskänsla i sina verk. Bildkompositionen intresserade henne mest. Experimenten med formen blev en lek som Birgit Broms tog på största allvar. Hon målade med olja och akvarell och sammanfogade skickligt papp, tidningsklipp, metallfolie och tygremsor i fascinerande collage. Intensiva färger som rött, blått och svart spelade en viktig roll i hennes palett, men lika förbehållslöst kunde hon hålla sig till en sober färgskala. Samma motiv återkom regelbundet. Upprepningen var hennes motor och arbetsmetod.
I utställningen visas Birgit Broms kända bildsviter med skridskoåkare och husfasader. De verk som hon gjorde mot slutet av sitt liv – gåtfulla stilleben och självporträtt – ingår också i presentationen. De senare utgör i någon mån ett konstnärligt testamente. Hon är gammal, bräcklig och ömtålig, men samtidigt utstrålar hon en förvånande styrka. Just här stannar rörelsen av och livet rinner sakta bort. Ett stort antal teckningar och collage på papper visas för första gången. Redan som skissmaterial är de konstverk i sin egen rätt.
Birgit Broms hade en intensiv blick och en utsökt känsla för det konstnärliga hantverket. Hennes expressiva bildspråk är en unik sammansmältning av form, färg och rörelse.
DISNEY – KONSTEN ATT BERÄTTA 20.3 – 4.9 2016
NORDISKA AKVARELLMUSEET FÖRST I EUROPA ATT PRESENTERA EN UNIK UTSTÄLLNING FRÅN WALT DISNEY ANIMATION STUDIOS DISNEY – KONSTEN ATT BERÄTTA
På Nordiska Akvarellmuseet är vi stolta över att vara det första museum i Europa som visar en helt ny utställning om animerad film: Disney – Konsten att berätta. Den innehåller förutom originalteckningar och akvareller från Walt Disney Animation Studios’ tidigaste filmer – till exempel Snövit och de sju dvärgarna – även material från mer aktuella filmer, bland andra Den lilla sjöjungfrun och kanske den främsta animerade filmen genom tiderna, Frost.
– Det är jättespännande att få presentera den nya utställningen med hundratals originalkonstverk i Sverige för första gången, säger Mary Walsh, vd för Walt Disney Animation Research Library.
Många av Disneys bästa animerade filmer är baserade på traditionella, muntligt och skriftligt berättade myter, fabler, legender, skrönor och sagor. Utställningen – som sammanställts av Walt Disney Animation Research Library – utforskar hur Walt Disney Animation Studios omtolkat dessa berättelser och gjort dem mer lättillgängliga, engagerande och relevanta för en modern publik. I en del av filmerna är Musse Pigg och Kalle Anka den lättsamma ingången till historierna. I andra filmer har klassiska och välkända litterära gestalter som till exempel Herkules och Robin Hood omgestaltats för att göra det lättare för publiken att ta till sig de gamla sagorna.
Bilderna är en tydlig, visuell länk mellan ursprungsberättelsen och Disneyversionen. Disneys moderna bildspråk och sagoberättande utformades av traditionellt utbildade, ofta europeiska konstnärer. De använde sig av en mängd olika konstnärliga tekniker, bland annat akvarell, kol, pastell, blyerts, gouache och digitalt måleri. Med hjälp av deras konstverk, snyggt gestaltade rollfigurer och goda berättarförmåga visar vi hur de gamla sagorna hålls vid liv genom den mest utpräglade formen av bildberättande: animerad film.
”Utställningen är en fantastisk manifestation för den variation och bredd som ryms i Disney Studios animerade filmer från början av 1930-talet fram till nutid. Här visas den starka förbindelsen mellan många av Disneys mest kända produktioner och den europeiska konsten och kulturen. Vi är mycket stolta över att vara de första i Europa med denna unika presentation”. Bera Nordal, chef på Nordiska Akvarellmuseet.
Utställningen visas 20 mars–4 september 2016 på Nordiska Akvarellmuseet på Tjörn, norr om Göteborg. Sedan går den vidare till Brandts i Odense i Danmark.
– Det är jättespännande att få presentera den nya utställningen med hundratals originalkonstverk i Sverige för första gången, säger Mary Walsh, vd för Walt Disney Animation Research Library.
Många av Disneys bästa animerade filmer är baserade på traditionella, muntligt och skriftligt berättade myter, fabler, legender, skrönor och sagor. Utställningen – som sammanställts av Walt Disney Animation Research Library – utforskar hur Walt Disney Animation Studios omtolkat dessa berättelser och gjort dem mer lättillgängliga, engagerande och relevanta för en modern publik. I en del av filmerna är Musse Pigg och Kalle Anka den lättsamma ingången till historierna. I andra filmer har klassiska och välkända litterära gestalter som till exempel Herkules och Robin Hood omgestaltats för att göra det lättare för publiken att ta till sig de gamla sagorna.
Bilderna är en tydlig, visuell länk mellan ursprungsberättelsen och Disneyversionen. Disneys moderna bildspråk och sagoberättande utformades av traditionellt utbildade, ofta europeiska konstnärer. De använde sig av en mängd olika konstnärliga tekniker, bland annat akvarell, kol, pastell, blyerts, gouache och digitalt måleri. Med hjälp av deras konstverk, snyggt gestaltade rollfigurer och goda berättarförmåga visar vi hur de gamla sagorna hålls vid liv genom den mest utpräglade formen av bildberättande: animerad film.
”Utställningen är en fantastisk manifestation för den variation och bredd som ryms i Disney Studios animerade filmer från början av 1930-talet fram till nutid. Här visas den starka förbindelsen mellan många av Disneys mest kända produktioner och den europeiska konsten och kulturen. Vi är mycket stolta över att vara de första i Europa med denna unika presentation”. Bera Nordal, chef på Nordiska Akvarellmuseet.
Utställningen visas 20 mars–4 september 2016 på Nordiska Akvarellmuseet på Tjörn, norr om Göteborg. Sedan går den vidare till Brandts i Odense i Danmark.
SAMLARIVER SKAPAR KONSTHISTORIA – GUERLAINSAMLINGEN TILL
NORDISKA AKVARELLMUSEET
DONATION FLORENCE OCH DANIEL GUERLAIN CENTRE POMPIDOU, PARIS 20.9 2015 – 28.2 2016
Att samla är en grundläggande mänsklig handling sedan urminnes tider. Konstsamlandet är en av dess former. Det finns konstsamlingar av två slag: privata och institutionella. Nordiska Akvarellmuseet visar under hösten och vintern hur en individuell och en kollektiv samlariver berikar varandra och skapar konsthistoria tillsammans.
Florence och Daniel Guerlain har ägnat en stor del av sitt liv åt konsten. De anade inte att inköpet av en teckning 1980 skulle bli starten på en av världens främsta privatsamlingar av konst på papper. Sedan 1990-talet har de främst samlat på teckningar av samtida konstnärer. De flesta samlarna vill inte splittra sin samling. Ett sätt att hålla ihop den är att skänka den till ett museum. Det är dock långt ifrån en självklarhet att varje gåva mottas. Museets samling växer förvisso, men det vilar också ett tungt ansvar på den institution som åtar sig att förvalta verken. Det är alltså den yttersta bekräftelsen på en privatsamlings kvalitet när den införlivas i ett viktigt museum.
2013 donerade paret 1200 teckningar till ett av världens främsta museer för samtidskonst Musée National d’Art Moderne – Centre de Création Industrielle – Centre Pompidou i Paris. Det blev ett uppskattat tillskott som både kompletterade museets teckningsavdelning och berikade den med helt nya namn. Donationen, som utgör en del i museets samling, utökas dessutom kontinuerligt allteftersom paret Guerlains samlande fortsätter. Nordiska Akvarellmuseet har fått privilegiet att välja verk ur denna unika konstskatt till sin höstutställning 2015. Daniel och Florence Guerlain agerar praktiskt i konstvärlden. De främjar och beskyddar de sköna konsterna och har grundat ett eget teckningspris. I år gick priset för första gången till en svensk konstnär – Jockum Nordström, vars verk ingår i utställningen. I urvalet på Nordiska Akvarellmuseet finns ingen röd tråd. Tvärtom handlar det om en mångfald: uttryck, stilar, stämningar och varierande tekniker. Konstnärerna lever och verkar i olika hörn av världen. Världskända namn blandas samman med mer anonyma. Poetiska stråk löper parallellt med politiska; skarpa verklighetsskildringar är grannar med fantasier. Det är ett tvärsnitt av konsten på papper idag. Utställningen produceras i samarbete med Musée National d’Art Moderne – Centre de Création Industrielle – Centre Pompidou i Paris.
Verk av: Rina Banerjee, Marc Bauer, Ulla von Brandenburg, Silvia Bächli, Erik Dietman, Mark Dion, Marlene Dumas, Marcel Dzama, Vidya Gastaldon, Huang Yong Ping, Leiko Ikemura, Frédérique Loutz, Thomas Müller, Jochum Nordström, Joyce Pensato, Pavel Pepperstein, Javier Pérez, Gerhard Richter, Yvan Salomone, Anne-Marie Schneider, José María Sicilia, Kiki Smith, Nancy Spero, Gert & Uwe Tobias, Jean-Luc Verna, Amelie von Wulffen, Troels Wörsel
PRESSVISNING UTSTÄLLNING Fredag 18.9 kl 12
VERNISSAGE UTSTÄLLNING Lördag 19.9 kl 14
INFORMATION Sofia Olofsson, kommunikatör, [email protected] / 0702 393 387
PRESSBILDER http://www.mynewsdesk.com/se/nordiska_akvarellmuseet/images
OM MUSEET akvarellmuseet.org
Florence och Daniel Guerlain har ägnat en stor del av sitt liv åt konsten. De anade inte att inköpet av en teckning 1980 skulle bli starten på en av världens främsta privatsamlingar av konst på papper. Sedan 1990-talet har de främst samlat på teckningar av samtida konstnärer. De flesta samlarna vill inte splittra sin samling. Ett sätt att hålla ihop den är att skänka den till ett museum. Det är dock långt ifrån en självklarhet att varje gåva mottas. Museets samling växer förvisso, men det vilar också ett tungt ansvar på den institution som åtar sig att förvalta verken. Det är alltså den yttersta bekräftelsen på en privatsamlings kvalitet när den införlivas i ett viktigt museum.
2013 donerade paret 1200 teckningar till ett av världens främsta museer för samtidskonst Musée National d’Art Moderne – Centre de Création Industrielle – Centre Pompidou i Paris. Det blev ett uppskattat tillskott som både kompletterade museets teckningsavdelning och berikade den med helt nya namn. Donationen, som utgör en del i museets samling, utökas dessutom kontinuerligt allteftersom paret Guerlains samlande fortsätter. Nordiska Akvarellmuseet har fått privilegiet att välja verk ur denna unika konstskatt till sin höstutställning 2015. Daniel och Florence Guerlain agerar praktiskt i konstvärlden. De främjar och beskyddar de sköna konsterna och har grundat ett eget teckningspris. I år gick priset för första gången till en svensk konstnär – Jockum Nordström, vars verk ingår i utställningen. I urvalet på Nordiska Akvarellmuseet finns ingen röd tråd. Tvärtom handlar det om en mångfald: uttryck, stilar, stämningar och varierande tekniker. Konstnärerna lever och verkar i olika hörn av världen. Världskända namn blandas samman med mer anonyma. Poetiska stråk löper parallellt med politiska; skarpa verklighetsskildringar är grannar med fantasier. Det är ett tvärsnitt av konsten på papper idag. Utställningen produceras i samarbete med Musée National d’Art Moderne – Centre de Création Industrielle – Centre Pompidou i Paris.
Verk av: Rina Banerjee, Marc Bauer, Ulla von Brandenburg, Silvia Bächli, Erik Dietman, Mark Dion, Marlene Dumas, Marcel Dzama, Vidya Gastaldon, Huang Yong Ping, Leiko Ikemura, Frédérique Loutz, Thomas Müller, Jochum Nordström, Joyce Pensato, Pavel Pepperstein, Javier Pérez, Gerhard Richter, Yvan Salomone, Anne-Marie Schneider, José María Sicilia, Kiki Smith, Nancy Spero, Gert & Uwe Tobias, Jean-Luc Verna, Amelie von Wulffen, Troels Wörsel
PRESSVISNING UTSTÄLLNING Fredag 18.9 kl 12
VERNISSAGE UTSTÄLLNING Lördag 19.9 kl 14
INFORMATION Sofia Olofsson, kommunikatör, [email protected] / 0702 393 387
PRESSBILDER http://www.mynewsdesk.com/se/nordiska_akvarellmuseet/images
OM MUSEET akvarellmuseet.org
ISLÄNDSKA NATURENS URKRAFT I FOKUS
17.5 - 6.9 2015
URKRAFT – ISLAND I FÄRG OCH VATTEN
Sommarens utställning på Nordiska Akvarellmuseet är en omfattande exposé av den isländska konsten, starkt präglad av vulkanöns storslagna natur.
Sommarens utställning förflyttar oss till en vulkanö, belägen där Atlanten möter Grönlandshavet. Islands karga landskap, vulkaner, vattenfall, vindar och köld upphör aldrig att fascinera. Naturens urkrafter innebär samtidigt hårda villkor för de människor som lever där. Deras förhållande till naturen präglas av både kärlek och respekt, något som i alla tider färgat den isländska kulturen. Islands konst kan beskrivas som en avskalad, fantasieggande bildpoesi, en motvikt till den makalösa naturen som är så svår att tävla mot. Både naturkrafterna och de människoliv som levs under dess betingelser avspeglas i det sparsmakade, men storslagna formspråket. Utställningen är en omfattande exposé av den isländska konsten. Tyngdpunkten vilar på samtidskonsten, men några spår leder tillbaka till dess historiska rötter.
Medverkande konstnärer: Ásgrímur Jónsson, Björk, Eggert Pétursson, Erró, Gabríela Friðriksdóttir, Georg Guðni, Gunnlaugur Scheving, Helgi Þorgils Friðjónsson, Jóhannes S. Kjarval, Ólafur Elíasson, Rúrí , Sigga Björg Sigurðardóttir, Sólveig Aðalsteinsdóttir, Svavar Guðnason
PRESSVISNING UTSTÄLLNING Fredag 15.5 kl 12
VERNISSAGE UTSTÄLLNING Lördag 16.5 kl 14
INFORMATION Sofia Olofsson, kommunikatör, [email protected] / 0702 393 387
PRESSBILDER http://www.mynewsdesk.com/se/nordiska_akvarellmuseet/images
OM MUSEET akvarellmuseet.org
URKRAFT – ISLAND I FÄRG OCH VATTEN
Sommarens utställning på Nordiska Akvarellmuseet är en omfattande exposé av den isländska konsten, starkt präglad av vulkanöns storslagna natur.
Sommarens utställning förflyttar oss till en vulkanö, belägen där Atlanten möter Grönlandshavet. Islands karga landskap, vulkaner, vattenfall, vindar och köld upphör aldrig att fascinera. Naturens urkrafter innebär samtidigt hårda villkor för de människor som lever där. Deras förhållande till naturen präglas av både kärlek och respekt, något som i alla tider färgat den isländska kulturen. Islands konst kan beskrivas som en avskalad, fantasieggande bildpoesi, en motvikt till den makalösa naturen som är så svår att tävla mot. Både naturkrafterna och de människoliv som levs under dess betingelser avspeglas i det sparsmakade, men storslagna formspråket. Utställningen är en omfattande exposé av den isländska konsten. Tyngdpunkten vilar på samtidskonsten, men några spår leder tillbaka till dess historiska rötter.
Medverkande konstnärer: Ásgrímur Jónsson, Björk, Eggert Pétursson, Erró, Gabríela Friðriksdóttir, Georg Guðni, Gunnlaugur Scheving, Helgi Þorgils Friðjónsson, Jóhannes S. Kjarval, Ólafur Elíasson, Rúrí , Sigga Björg Sigurðardóttir, Sólveig Aðalsteinsdóttir, Svavar Guðnason
PRESSVISNING UTSTÄLLNING Fredag 15.5 kl 12
VERNISSAGE UTSTÄLLNING Lördag 16.5 kl 14
INFORMATION Sofia Olofsson, kommunikatör, [email protected] / 0702 393 387
PRESSBILDER http://www.mynewsdesk.com/se/nordiska_akvarellmuseet/images
OM MUSEET akvarellmuseet.org
VATTENKONST I
Konstsamling ges plats i ny bokserie
Nordiska akvarellmuseet lanserar första boken i ny serie om MUSEETS samling
Sommarens samlingsutställning på Nordiska Akvarellmuseet bär titeln Vattenkonst I. Samma titel bär den kommande första volymen i en serie om den samling museet ständigt arbetar på att utöka. – Tanken är att böckerna ska fördjupa bilden av vad vattenfärgskonst kan vara, innehålla och uttrycka, berättar Bera Nordal, museichef.
I den första boken presenteras 22 konstnärer från de nordiska länderna med tonvikt på samtidskonst och vattenfärgstekniker. De kommande böckerna kommer, i ord och bild, att följa museets utveckling över tid och uppmärksamma samlingen ur olika aspekter. Boken Vattenkonst I kommer att lanseras i samband med museets 15-års jubileum 14 juni 2015. Samtliga konstnärer som presenteras i boken kommer också att presenteras i utställningen Vattenkonst – ur museets samling som pågår från 17 maj till och med 6 september 2015.
Medverkande konstnärer: Sólveig Adalsteinsdóttir, Vanessa Baird, AnneK Dolven, Cecilia Edefalk, Saara Ekström, Andreas Eriksson, Georg Gudni, Mats Gustafson, Petri Hytönen, Kati Immonen, Martin Jacobson, Olav Christopher Jenssen, Bernd Koberling, Mikael Kvium, Peter Land, Lars Lerin, Lena Mattson, Elina Merenmies, Julie Nord, Adam Saks, Astrid Svangren, Gunnel Wåhlstrand.
BOKLANSERING Söndag 14.6 kl 14
PRESSVISNING UTSTÄLLNING Fredag 15.5 kl 12
VERNISSAGE UTSTÄLLNING Lördag 16.5 kl 14
INFORMATION Sofia Olofsson, kommunikatör, [email protected] / 0702 393 387
PRESSBILDER http://www.mynewsdesk.com/se/nordiska_akvarellmuseet/images
OM MUSEET akvarellmuseet.org
Nordiska akvarellmuseet lanserar första boken i ny serie om MUSEETS samling
Sommarens samlingsutställning på Nordiska Akvarellmuseet bär titeln Vattenkonst I. Samma titel bär den kommande första volymen i en serie om den samling museet ständigt arbetar på att utöka. – Tanken är att böckerna ska fördjupa bilden av vad vattenfärgskonst kan vara, innehålla och uttrycka, berättar Bera Nordal, museichef.
I den första boken presenteras 22 konstnärer från de nordiska länderna med tonvikt på samtidskonst och vattenfärgstekniker. De kommande böckerna kommer, i ord och bild, att följa museets utveckling över tid och uppmärksamma samlingen ur olika aspekter. Boken Vattenkonst I kommer att lanseras i samband med museets 15-års jubileum 14 juni 2015. Samtliga konstnärer som presenteras i boken kommer också att presenteras i utställningen Vattenkonst – ur museets samling som pågår från 17 maj till och med 6 september 2015.
Medverkande konstnärer: Sólveig Adalsteinsdóttir, Vanessa Baird, AnneK Dolven, Cecilia Edefalk, Saara Ekström, Andreas Eriksson, Georg Gudni, Mats Gustafson, Petri Hytönen, Kati Immonen, Martin Jacobson, Olav Christopher Jenssen, Bernd Koberling, Mikael Kvium, Peter Land, Lars Lerin, Lena Mattson, Elina Merenmies, Julie Nord, Adam Saks, Astrid Svangren, Gunnel Wåhlstrand.
BOKLANSERING Söndag 14.6 kl 14
PRESSVISNING UTSTÄLLNING Fredag 15.5 kl 12
VERNISSAGE UTSTÄLLNING Lördag 16.5 kl 14
INFORMATION Sofia Olofsson, kommunikatör, [email protected] / 0702 393 387
PRESSBILDER http://www.mynewsdesk.com/se/nordiska_akvarellmuseet/images
OM MUSEET akvarellmuseet.org
DET VAR FYRA GÅNGER… EVA, HARRIET, KITTY, NADJA
8.2 – 3.5
I vårens utställning Det var fyra gånger... Eva, Harriët, Kitty, Nadja möter vi fyra bilderboksskapare från fyra olika europeiska länder som på olika sätt berättar ur barnens perspektiv.
Som en linje i arbetet med den traditionella och samtida akvarellkonsten har Nordiska Akvarellmuseet ett särskilt fokus på bildberättande för barn och unga. Det var fyra gånger... Eva, Harriët, Kitty, Nadja är den femte utställningen med detta tema i blickpunkten. Här möter vi Harriët Van Reek (Holland), Eva Lindström (Sverige), Kitty Crowther (Belgien) och Nadja (Frankrike). Fyra konstnärer och bilderboksskapare från fyra europeiska länder, alla med ett djupt personligt bildspråk och berättelser som utmanar och förundrar. I utställningens rum kommer de att presentera sina böcker, men också helt andra sidor av sina konstnärskap. De har valt att arbeta tillsammans och låta sina olika världar kollidera och mötas i ny konst, nya bilder och nya berättelser. |
EVA LINDSTRÖM, 1952, SVERIGE
Eva Lindström studerade vid Västerås konstskola och Konstfack i Stockholm. Hon är både illustratör och författare. Hon började arbeta som serietecknare på 1980-talet, bland annat för kvinnotidningen Q och Arbetaren. Så småningom började hon illustrera böcker och har gett ut över 50 titlar, både på egen hand och i samarbete med andra författare. 1988 kom Kattmössan, den första av hennes egna böcker där hon står för både bild och text. Hennes formspråk rör sig direkt, utan omsvep mot laddade tillstånd och starka känslor. Tematiskt skiftar hon obesvärat mellan det mest vardagliga och det djupt existentiella. Hon har medverkat i Kamratposten och gjort tecknade kortfilmer. För sina uppskattade barnböcker har Eva Lindström nominerats till Augustpriset ett antal gånger och fick det tillsammans med Ellen Karlsson 2013 för boken Snöret, fågeln och jag. Hon sitter på stol nr. 14 i Svenska Barnboksakademin.
Eva Lindström studerade vid Västerås konstskola och Konstfack i Stockholm. Hon är både illustratör och författare. Hon började arbeta som serietecknare på 1980-talet, bland annat för kvinnotidningen Q och Arbetaren. Så småningom började hon illustrera böcker och har gett ut över 50 titlar, både på egen hand och i samarbete med andra författare. 1988 kom Kattmössan, den första av hennes egna böcker där hon står för både bild och text. Hennes formspråk rör sig direkt, utan omsvep mot laddade tillstånd och starka känslor. Tematiskt skiftar hon obesvärat mellan det mest vardagliga och det djupt existentiella. Hon har medverkat i Kamratposten och gjort tecknade kortfilmer. För sina uppskattade barnböcker har Eva Lindström nominerats till Augustpriset ett antal gånger och fick det tillsammans med Ellen Karlsson 2013 för boken Snöret, fågeln och jag. Hon sitter på stol nr. 14 i Svenska Barnboksakademin.
HARRIËT VAN REEK, 1957, NEDERLÄNDERNA
Harriët van Reek är barnboksförfattare och illustratör. Hon utbildade sig först till tecknings- och hantverkslärare. Efter några år av resor genom Afrika, Japan och Irland återvände hon till sitt hemland och så småningom etablerade hon sig som konstnär. Barnboksdebuten om Lena Lena kom 1986 och uppskattades både av kritiken och läsarna. Harriët van Reeks böcker utmärker sig genom en speciell balans mellan bild och text. Konstnären utelämnar ofta detaljer och skapar medvetet i ett bedrägligt naivt formspråk som påminner om barnteckningar. De humoristiska berättelserna drar ofta mot det absurda och drivs av oväntade vändningar. Barnperspektivet är en självklar utgångspunkt.
Harriët van Reek är barnboksförfattare och illustratör. Hon utbildade sig först till tecknings- och hantverkslärare. Efter några år av resor genom Afrika, Japan och Irland återvände hon till sitt hemland och så småningom etablerade hon sig som konstnär. Barnboksdebuten om Lena Lena kom 1986 och uppskattades både av kritiken och läsarna. Harriët van Reeks böcker utmärker sig genom en speciell balans mellan bild och text. Konstnären utelämnar ofta detaljer och skapar medvetet i ett bedrägligt naivt formspråk som påminner om barnteckningar. De humoristiska berättelserna drar ofta mot det absurda och drivs av oväntade vändningar. Barnperspektivet är en självklar utgångspunkt.
KITTY CROWTHER, 1970, BELGIEN
Kitty Crowther är illustratör och författare, bosatt och verksam i Belgien. Hennes främsta verktyg är blyerts, färgpennor och tusch. Kitty Crowther är villkorslöst lojal med barn och visar ofta i sitt konstnärskap hur den ensamhet vi alla bär på är en del av livet och behöver inte vara skrämmande. Hon har gett ut ett 40-tal böcker, huvudsakligen på belgiska och franska förlag. Många av hennes berättelser är översatta till svenska; de senaste är Annie från sjön (Annie du lac) 2013 och Ivo och Vera går och fiskar (Á la pêche) 2014. 2010 belönades Kitty Crowther med ALMA-priset (Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne)
Kitty Crowther är illustratör och författare, bosatt och verksam i Belgien. Hennes främsta verktyg är blyerts, färgpennor och tusch. Kitty Crowther är villkorslöst lojal med barn och visar ofta i sitt konstnärskap hur den ensamhet vi alla bär på är en del av livet och behöver inte vara skrämmande. Hon har gett ut ett 40-tal böcker, huvudsakligen på belgiska och franska förlag. Många av hennes berättelser är översatta till svenska; de senaste är Annie från sjön (Annie du lac) 2013 och Ivo och Vera går och fiskar (Á la pêche) 2014. 2010 belönades Kitty Crowther med ALMA-priset (Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne)
NADJA, 1955, FRANKRIKE
Nadja är konstnär och illustratör, bosatt och verksam i Paris. Hon föddes i Alexandria i Egypten. Hennes barndom i Libanon och uppväxt i Parisregionen skiljer sig från många andras. Fram till 13 års ålder utbildades hon genom korrespondenskurser och av sin mor, Olga Lecaye, som var konstnär med ryskt påbrå. I början av sin konstnärliga bana försörjde Nadja sig som illustratör för olika tidskrifter. Hon debuterade som barnboksförfattare 1988. Hennes bilder i expressionistisk stil brukar täcka hela sidorna. Nadja dras till de mörka krafterna i sagovärldarna. Detta balanseras dock med inslag av humor och lycka i hennes bildberättelser. Nadja har även gett ut grafiska romaner för vuxna
Nadja är konstnär och illustratör, bosatt och verksam i Paris. Hon föddes i Alexandria i Egypten. Hennes barndom i Libanon och uppväxt i Parisregionen skiljer sig från många andras. Fram till 13 års ålder utbildades hon genom korrespondenskurser och av sin mor, Olga Lecaye, som var konstnär med ryskt påbrå. I början av sin konstnärliga bana försörjde Nadja sig som illustratör för olika tidskrifter. Hon debuterade som barnboksförfattare 1988. Hennes bilder i expressionistisk stil brukar täcka hela sidorna. Nadja dras till de mörka krafterna i sagovärldarna. Detta balanseras dock med inslag av humor och lycka i hennes bildberättelser. Nadja har även gett ut grafiska romaner för vuxna
DR Lakra
22.2 - 3.5
Dr Lakra gör platsspecifik väggmålning och installation på Nordiska Akvarellmuseet våren 2015
Dr Lakra, eller Jerónimo López Ramirez, är en internationellt erkänd konstnär och tatuerare från Mexiko. Hans artistnamn ”doktor” har sitt ursprung i väskan som han bar sin tatueringsutrustning i, medan ”lakra” är det spanska ordet för ”ärrad av sjukdom”. I mexikansk slang används det synonymt med ”brottsling”.
Dr Lakra skapar främst på papper. Han använder sig också av upphittade föremål och utför stora muralmålningar. Hans konst består av en säregen blandning av traditionella tatueringsmotiv, symbolik och referenser till såväl konsthistoria som populärkultur. Den unika bildkombinationen gör Dr Lakras konst både lekfull och provokativ, men framför allt mycket personlig.
Dr Lakra medverkade i museets utställning Mexiko – Poesi och politik 2011. Denna gång skapar konstnären en spektakulär installation med muralmåleri i museets största rum, Black Hole heter utställningen och den pågår från den 22 februari till den 3 maj 2015.
2014 deltog Dr Lakra i utställningen Tattoo på Brandts konstmuseum i Danmark. På Museo de los Pintores i Oaxaca, Dr Lakras födelstad, har han under 2014 visat sin största retrospektiva utställning hittills. I februari 2015 öppnar Magnificent Obsessions – The Artist as Collector, på Barbican i London. En utställning med konstnärers samlande i fokus, där Dr Lakra tillsammans med konstnärer som Peter Blake, Damien Hirst, Martin Parr, Hiroshi Sugimoto och Andy Warhol ställer ut sina samlingar.
Verk av Dr Lakra finns i samlingen på Museum of Modern Art och på Tate Modern i London.
Dr Lakra skapar främst på papper. Han använder sig också av upphittade föremål och utför stora muralmålningar. Hans konst består av en säregen blandning av traditionella tatueringsmotiv, symbolik och referenser till såväl konsthistoria som populärkultur. Den unika bildkombinationen gör Dr Lakras konst både lekfull och provokativ, men framför allt mycket personlig.
Dr Lakra medverkade i museets utställning Mexiko – Poesi och politik 2011. Denna gång skapar konstnären en spektakulär installation med muralmåleri i museets största rum, Black Hole heter utställningen och den pågår från den 22 februari till den 3 maj 2015.
2014 deltog Dr Lakra i utställningen Tattoo på Brandts konstmuseum i Danmark. På Museo de los Pintores i Oaxaca, Dr Lakras födelstad, har han under 2014 visat sin största retrospektiva utställning hittills. I februari 2015 öppnar Magnificent Obsessions – The Artist as Collector, på Barbican i London. En utställning med konstnärers samlande i fokus, där Dr Lakra tillsammans med konstnärer som Peter Blake, Damien Hirst, Martin Parr, Hiroshi Sugimoto och Andy Warhol ställer ut sina samlingar.
Verk av Dr Lakra finns i samlingen på Museum of Modern Art och på Tate Modern i London.