öppetiderVår, höst och vinter:
Mån Stängt Tid-Sön kl 12-17 Sommar: (18 maj- 14 september) Alla dagar kl 11-18 |
entréVuxna sommar: (18 maj - 14 september) 80 kr
Övrigt: 50 kr Under 25 år: Fri entré |
Nuvarande utställningar
Christine ÖdlundThis Garden and its Spirits
13 OKT 2024–2 FEB 2025
Trädgårdar har ofta inspirerat till ett konstnärligt skapande. En stor del av Christine Ödlunds konst har bokstavligt talat sina rötter i en kolonilott – en trädgård i miniformat. Denna lilla jordplätt blev en odlingsplats. Inte bara för växter utan även för idéer. Kolonilotten förvandlades till ett grönt laboratorium. Tankar fick slå rot. Intryck fick blomstra. Fröer såddes och växter blev konst.
Pigmenten i Ödlunds akvareller, som inte sällan blommar ut i jättestora format, kommer ofta direkt ur växterna från kolonilotten.
Med en mjuk färgpalett, där svärtan och metalliska toner utgör accenter, skapar Ödlund fascinerande kompositioner, där det figurativa och abstrakta möts. Hennes intresse för vetenskap tillsammans med esoterisk kunskap möjliggör överraskande kopplingar.
Stundom påminner verken om botaniska planscher. Stundom verkar det handla om gåtfulla landskap, alkemiska formler eller färgmönster.
Ödlunds konst bygger på korsbefruktningar, överraskningar och hemligheter. Ljud och bild, natur och kultur, fysik och metafysik ingår ofta allians i hennes komplexa verk. Till synes självständiga verkar de ändå korrespondera med varandra. Ett sinnesintryck fångas upp och tolkas genom andra sinnen. Konstnären har målat bilder av ljus, spelat musik för nässlor och orkidéer och avlyssnat ormbunkarnas röster. I videoverk har hon registrerat den pågående aktiviteten i en kompost. Ödlunds målningar, skulpturer och videoverk påminner om att naturen är ett kretslopp.
Utställningen på Nordiska Akvarellmuseet ger oss möjligheten att ompröva vårt förhållande till natur och växter, och öppnar upp för ett samtal om gränserna för vad vi ser och upplever.
Pigmenten i Ödlunds akvareller, som inte sällan blommar ut i jättestora format, kommer ofta direkt ur växterna från kolonilotten.
Med en mjuk färgpalett, där svärtan och metalliska toner utgör accenter, skapar Ödlund fascinerande kompositioner, där det figurativa och abstrakta möts. Hennes intresse för vetenskap tillsammans med esoterisk kunskap möjliggör överraskande kopplingar.
Stundom påminner verken om botaniska planscher. Stundom verkar det handla om gåtfulla landskap, alkemiska formler eller färgmönster.
Ödlunds konst bygger på korsbefruktningar, överraskningar och hemligheter. Ljud och bild, natur och kultur, fysik och metafysik ingår ofta allians i hennes komplexa verk. Till synes självständiga verkar de ändå korrespondera med varandra. Ett sinnesintryck fångas upp och tolkas genom andra sinnen. Konstnären har målat bilder av ljus, spelat musik för nässlor och orkidéer och avlyssnat ormbunkarnas röster. I videoverk har hon registrerat den pågående aktiviteten i en kompost. Ödlunds målningar, skulpturer och videoverk påminner om att naturen är ett kretslopp.
Utställningen på Nordiska Akvarellmuseet ger oss möjligheten att ompröva vårt förhållande till natur och växter, och öppnar upp för ett samtal om gränserna för vad vi ser och upplever.
Konsten att bli AlfonsSkisser till böckerna om Alfons Åberg
13 okt 2024–2 feb 2025
I utställningen visas ett urval skisser och förlagor till de tryckta böckerna om Alfons Åberg, som med tiden har blivit känd världen över.
Gunilla Bergström (1942–2021) använde collage som berättande element i sina verk långt innan den digitala tekniken blev vanlig inom illustrationskonsten. Hon byggde upp sina bilder med hjälp av inklippta tygbitar, tapetprov, bandstumpar med mera och kombinerade dem med tecknade bildpartier. År 2021, medan hon fortfarande var i livet, donerade Bergström sina skisser och originalbilder bakom böckerna om Alfons Åberg till Nordiska Akvarellmuseet. De ingår sedan dess i museets samling och i utställningen visas nu ett urval av konstnärens skisser.
Gunilla Bergström (1942–2021) använde collage som berättande element i sina verk långt innan den digitala tekniken blev vanlig inom illustrationskonsten. Hon byggde upp sina bilder med hjälp av inklippta tygbitar, tapetprov, bandstumpar med mera och kombinerade dem med tecknade bildpartier. År 2021, medan hon fortfarande var i livet, donerade Bergström sina skisser och originalbilder bakom böckerna om Alfons Åberg till Nordiska Akvarellmuseet. De ingår sedan dess i museets samling och i utställningen visas nu ett urval av konstnärens skisser.
Tidigare utställningar hittar du i arkivet.